Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Ljud cd går ej att spela

Ljud cd går ej att spela

Jag har råkat ut för att på min dator kan jag inte spela upp musik cd. Jag har två cd-spelare i datorn men problemet finns på båda. När jag stoppar i en skiva så hörs ett dovt "windows felljud" och mediaspelaren kommer upp men spelar inte.
I spelaren finns dock texten SPELA ALL MUSIK och klickar jag där så börjar den spela någon cd som jag inte har en aning om vad det är för cd, oavsett att jag stoppat i Astrid Lindgrens Pippi Långstrump. Det funkar annars att bränna skivor osv. och även dvd, tror jag iaf. Nu har jag inte hunnit rota så mycket i burken ännu, men har någon ett tips. Jag har avinstallerat mediaspelaren och återinstallerat, men problemet kvarstår.
Antal svar på detta inlägg: 10
Första frågan som vanligt operastivsystemet är?

vilken mediaspelare och vilken version?

gjort några ändringar eller tweaks på datorn?
Glömde det.
Windows 7 Home Premium 32 bitar. Nej jag har inte gjort något (ännu). Windows Mediaspelare 12 och alla uppdateringar enl Windows uppdate
PerAsk!

Har du provat att hö-klicka på "speakers" i aktivitetsfältet. Där har du troligen någon
inställning som är blockerad.

"Alla enheter skall spela ljud ", bör vara ibockad.

Gå igenom allt. Hittar du inget fel så är det ljudkortet som spökar.
Annons
Men det funkar att spela upp musik som jag har i datorn. Felet ligger någon annanstans.
Det märkliga är att oavsett vilken cd jag stoppar i så händer samma sak.
Först kommer felljudet när skivan laddas. Därefter WMP rutan. Klickar jag på spela allt så spelar den upp en massa låtar från en cd som jag nte ens känner igen att jag har. Klickar på på cd/dvd spelaren via utforskaren så finns oftast ingen cd i spelaren enl vad ikonen visar, men ändå så dyker det då upp samma låtar fast alla heter track 1 osv.
Jag vet inte riktigt när problemet började, men det är ganska nyligen.
Låter konstigt att ljud spelas upp från en cd som du INTE känner igen, just det fick mig att fundera på har du nåt program för att montera (mounta) cd och dvd isoś?

Har du nån mer mediaspelare på datorn Jag skulle prova en annan mediaspelare för säkerhets skull.


började problemet efter nån uppdatering ?

har du scannat ur datorn efter ohyra ? (finns ohyra som påverkar cd/dvd spelare)

Ser att du skrev att alla låtar heter track 1 osv , inite så att du haft nån webbradio igång och att mediaspelaren låst sig på den?

bärbar eller stationär , modell av dator eller moderkort

var inne på samma fråga som zenit
testa med en ren analog-CD (köpt musik CD) så får du se om du får upp den i mediaspelaren
Upptäckte just att när jag använder min frus inloggning så fungerar det, men med min inloggning, NIX
Tror att jag löste problemet genom att avinstallera DVD Passkey. Det kom en uppdatering häromdagen och den körs bara på min inloggning. När jag tog bort programmet så verkar allt att fungera igen.
Tack för den feedbacken , den kan säkert komma till pass.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem