Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Dos fönster och Win ME

Dos fönster och Win ME

Hej
Tänkte ge er något att bita i, nu när alla kör XP.
Har fått i uppdrag att fixa en äldre dator åt en kompis och det är inte helt enkelt när man har glömt det mesta med ME.
Problemet är att när datorn startar, så det allra sista som händer är att ett DOS-fönster öppnas och då är datorn helt död i 30 sekunder innan man kan stänga detta. I DOS-fönstret står det lite text om att man redan kör WIn och att man stänga fönstret. Det är också det enda man kan göra, för det går inte att köra några kommandon. Hur i hela friden får jag bort detta. Har försökt att hitta något program som kan tänkas vilja nyttja detta, men inte. Hittade endast ett antal virus, trojaner och ett 80-tal annonsprogram.

Tar tacksamt emot tips.
Antal svar på detta inlägg: 7
1. har ni oginal cd-n för ME
2. har ni startdisk skapad från/vid installationen.
3. är hårddisken ntfs formaterad eller fat32 formaterad.
4. är det viktigt att återskapa något på hårddisken
5. misstänker ni att krachen beror på virus eller fel handhavande.
6. har ni försökt att formatera om och nyinstallera och därför så fungerar det ej

Det finns ett antal alternativ. beroende på vad man vill ha ut av det
många formaterar om hårddisken , men sätter sig då i en ännu mer svår situation kanske.
Rekommenderad lösning är att installera windows 98 det är mycket stabilare än ME. :)
Jag har original cd.
Jag har inte provat att installera om datorn, för jag vill försöka att fixa den utan att behöva göra detta.
I DOS-fönstret står det övers Slutförd Win och sedan att man redan kör win.
HD är fat 32
och där står jag nu

DOS fönstret dyker inte upp i felsäkert läge vilket skulle kunna tyda på att någon drivrutin är fel, men allt verkar att fungera för övrigt.

Som sagt, att installera win 98 är ingen sport.
Annons
Hade du en startdisket?
det troliga är att du har fått in ett virus, om jag inte minns fel så
fanns det ett ute och härjade för ca 1,5år sedan som bar sig åt som du nämner, men det är en gissning

Med ME kom funktionen att skapa en återställningspunkt alla xp
vet du om en sådan har gjorts?
om en sådan har gjorts så kör inte den , om du inte är säker att
datorn är ren från skit.

om du har en startdiskett så kan du ju examinera en del från den
alternativt att du kontrollerar hur den mår via felsäkert läge
i start kör så kan du skriva msconfig och där kolla systemfilerna
så här beskriver M$ hur man går tillväga i korta drag
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;sv;273746" target="_blank">http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;sv;273746
http://suppor
t.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;sv;273738
Hmm
Bra karl reder sig själv, i alla fall någorlunda. Jag löste det genom att kolla på egenskaper för DOS-fönstret och där kunde man då bocka i en ruta där det stod "stäng efter avslut" och därmed var kompisen nöjd. Så det får vara så tillsvidare.
Tack för alla förslag

datorn hängde alltså inte där med dosfönstret ?

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem