Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Försvunnen hårddisk

Försvunnen hårddisk

Hej.
Jag undrar om någon därute kann hjälpa mig med ett problem som uppstod då jag installerade XP Home. I min dator har jag 2 hårddiskar. På den ena har jag operativ (C:) och på den andra datafiler (D:). Körde XP-prof på den men beslöt att gå över till Home då det räcker för mina behov. Vid installationen formaterades C som den skulle och installationen gick bra. När jag sen använde utforskaren hittade jag inte D. Diskhanteraren säger att den är dynamisk och främmande. Den är formaterad som NTFS men det syns inte. den har heller ingen bokstav. Det enda val som kan fungera är att "Konvertera till standarddisk", men då försvinner allt data. Finns det något annat sätt att operativet kan hitta den. Är formateringen NTFS olika för Prof och Home?
Antal svar på detta inlägg: 18
Sidor: 1 2 Nästa »

Problemet kommer sig av att XP Prof kan hantera dynamiska diskar (vilket betyder att en logisk disk kan sträcka sig över flera olika fysiska diskar) men det kan inte XP Home.
Jag misstänker att du måste tanka över innehållet någon annanstans, konvertera disken och sedan kopiera tillbaka datat. Någon som vet om något bättre sätt?

(Sedan har jag lite svårt att förstå varför du "byter ner dig" till Home, fast det är ju en annan fråga... ).


Hej på dig!

Detta är inget konstigt, det är bara en indexeringsfråga!

XP indexerar inte upp mer än 1 HDD om du gör en nyinstallation, själv har jag 5 HDD och jag såg endast C: efter formateringen oxå!

Du går in på kontrollpanelen och går in i "Admistrera datorn" eller "Administrative tools".

Gå vidare in på funktionen "Disk Magagement" och där kan du tala om för XP vilka diskar du vill formatera, visa i systemet osv....

Lycka till

// M
Hej igen.
Mitt problem är att jag inte vill formatera disken då den innehåller data som jag vill behålla. Nä alla filer är inte "backade". Varför jag överhuvud taget nyinstallerade operativet är att den bara frös efter att den startats upp. Kunde inte ens göra shut down utan fick till slut dra ut elkabeln. Eftersom antivirus låg på D och det var det som jobbade när den frös kan det ju vara så att D-disken är kaputt. Om det inte går att "koppla" på den får jag väl formatera och se hur det går. Eftersom jag måste nyinstallera och jag blir ålderspensionär i höst tycker jag att Home räcker. Min programmering gör jag på en annan dator.
Tack för tipsen.
Annons

.....

Du behöver inte formatera disken heller.....

Gå in på disk management och se vilka alternativ som står till buds!

Jag tror att du på ett enkelt sätt kan utvinna det material du vill komma åt därifrån......

// M
Vänta med formateringen.
se om du kan läsa disken från en annan dator eller yttre OS typ
linux först.
Annars så innan formatering , gör en test med att bara göra en hel
partition av disken utan formatering. via tex ett tredjepartsprogram
typ partition magik eller dyl.

utgångspunkten är ju att du har data på disken , då är den formaterad en gång , så det som saknas är information hur innehållet skall läsas
hej

jag vill bara bidraga med en bra länk för installation

kolla den även ni som kan.

www.tsv14.net
Hej igen
Jag tar med mig disken till jobbet och låter teknikerna kolla upp den så får vi se. Jag återkommer nästa vecka med resultatet.
Skön helg alla
Jag har aldrig stöt på problem när jag installerat om att den inte skulle hitta några diskar. går som en klocka varje gång.

Så det finns ju en risk att disken är trasig.
Gäller alla här inne.
Man skall inte installera en operatör system på C
ni kan råka få problem en dag.

man skall primära c:\ 60 mb <-- booten
d: skall ochså vara primära hårdisken då kan du välja storleken .
kan köra två men
jag tipsar att ni Partition hårdisken 4 st enheter
gösta

Man skall inte installera en operatör system på C ????????

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem