Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Auktion på nätet

Auktion på nätet

Är det någon medlem som har lyckats köpa något på nätauktion. Man måste tydligen vara väldigt sugen på en grej om man skall orka med detta förfarande. Det verkar långsökt. Minst sagt! Eller så fattar jag inte grejen.

Själv är jag van vid vanliga auktioner. Typ dödsbon och liknande. Man anländer en
timma innan och kollar om det är något intressant. Typ hembränningsapparat.
Sedan avvaktar man auktionsutroparens ankomst, och ropar in apparaten om
den inte blir för dyr. Detta brukar gå på några timmar.

På nätet får man vara vaken i flera dagar om man skall hänga med. Man vågar ju inte testa med ett bud, för då sitter man där med en diskmaskin för 800:- som bara
fungerar när det är varmt ute.

Nyss fick jag mail från NyTeknik. Dom måste tydligen försöka allt för att överleva.

http://auktion.nyteknik.se/

Antal svar på detta inlägg: 7
Tradera har jag testat och det är ju enkelt för där lägger man sitt maxbud och så sköter systemet detta autmatiskt med att höja mitt bud med 5 eller 10 kr till mitt maxtak är nått. Jag vet att det finns liknande system på någon nätauktion men jag vet inte var
PerAsk!

Har du köpt något, menar jag.
Lägga bud kan man ju förstå. Dom tar visst 10: för varje SMS-bud.
Det är tydligen lönsamt, om dom blir populära.

Men att köpa en ny bil för 315.000:- verkar marigt.
Ny Teknik har det just nu. En Kia Van med fyrhjulsdrift utan garanti.
Jag säljer på Tradera och nångång köper jag också om det finns något intressant.

Om man vill köpa något på nätet, ska man till FÖRST kolla feedbacken på säljaren, om där är mycket negativa omdömen ska man låta bli att ge bud.

Här får man läsa i tidningen att folk har blivit lurade på sina pengar när dom
har gett bud på varor som inte finns, t.ex. mobiltelefoner.
Annons
Jag har köpt en del på tradera, mitt bästa köp var en tryckkokare en sex liters,

utgångs priset va fem kronor vilket jag bjöd, inga flera bud kom in så jag fick den

för en femma.

Annars säljer min gumma en hel del på tradera, mest tupperware.
Min jacka är införskaffad på Tradera. Halva priset jämfört med webbutik. Prislapparna satt kvar, så jag tror att objektbeskrivningen "Oanvänd" stämmer. Däremot fick jag inget kvitto på köpet. Det är säkert en födelsedagspresent som någon fått, som inte föll personen i smaken. Då är det lättare att sälja på Tradera..
Jag har köpt lite prylar på Tradera, men jag har aldrig lagt mer än 500 kronor. Jag är lite skeptisk till dem som betalar stora summor för en vara som man inte har sett och jag vet ju att man kapar Traderakonton, men en 500-hundring kan jag riskera att förlora.
Grabben köpte en ny bil som kostade 225tkr i hallen
för 150tkr på tradera.
den hade rullat 12km

och allt från samma bilhandlare

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem