Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

kraschad hårddisk

kraschad hårddisk

Jag får meddelandet operating system not found när jag startar datorn. Är det hårddisken som har kraschat? Har någon haft liknande problem? Ska jag köpa ny hårddisk?
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

Det kan vara allvarligt, men det kan ju även vara så att data på hårddisken har blivit skadat. Testa att omformatera disken. Fungerar ej det, så kan du ju fundera på att köpa dig en ny. :)
loan , formaterar du disken så har du ju förlorat diskens ínnehåll
och får samma fel, system not found. alltså det sista alternativet du skall göra

är inte hårddisken formatera i fat så testa med att tex läsa disken från ett annat os som har stöd för tex ntfs

eller om den är formaterad i fat , starta datorn med en startdisket för win98.

alla os har ju också möjligheten att reparera installationen.
om man har installations skivan.

men det är bra att testa att man kan läsa från disken först.
Försökte med en formattering (ominstallation) men får då meddelandet "there is no disk in this drive". Kan det vara nå't allvarligare än att hårddisken har kraschat?
Annons
Vad är allvarligare än en hårddiskkrasch? Då går det ju inte att använda den längre.

Har du några partitioner på den?
har du det och det endå inte går att installera så har den kraschat då är det bara o kolla upp med återförsäljaren om du kan få en ny eller kolla serienummret hos tillveraren om garantin gäller.
Öppna datorn o kontrollera så att allt sitter som det ska (sladdar m.m).

Starta upp datorn med installationsskivan för ditt OP och välj installera OP:t. Sedan kan du välja om du vill reparera den eller installera över. Ditt innehåll på hårddisken raderas inte om du installerar om OP:t "över" det förra.

Testa även att koppla in din hårddisk i en annan dator och se ifall det är samma fel där. Om inte så har du fel på ngn annan del. Moderkort eller liknande.

Lycka till!
Jag lyckades få igång den för att senare få samma problem. Tror att det är överhettningstendenser. Jag har en fujitsu-siemens med en 3.0 GHz P4. Är det någon som kan rekommendera nå't program där man kan styra fläktarnas hastighet mm. I övrigt vill jag tacka för alla svar jag har fått.
hej loan.kolla in på denna sida www.sweclockers.com där kan du få tips om temperatur reglering mm.lycka till
Eftersom du har en färdigbyggd dator så är det enda du behöver en damsugning. Funkar inte det så är disken trasig. Om man har trasiga kluster eller liknande så kan den funka ibland och ibland inte. så kör en scandisk den brukar hojta till om den hittar fel.

Alla färdigbyggda datorer man köper har rätt kylning från början. Så har inte du varit och pillat på den eller stoppat i fler hårddiskar så ska det inte vara något problem där.
jag har en amd 2500+ och måste ha 3extra fläktar i lådan,amd är ju tyvärr känd för att bli heta.nu ligger jag på ca 45-49grader i hårdisken,kanske lite högt de med?men spelar jag spel så kan den gå upp till 55grader.vattenkylning blir nog nästa steg
vilka temperaturer är "normala" för P¤ processorer??

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem