Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Identifiera bild på internet

Identifiera bild på internet

Hej. Jag undrar om det finns något sätt att finna ursprunget i ett foto som finns uppladdat på internet. Dvs att googla som vanligt, men i stället för ett ord, lägga in en bild och få fram ursprungswebbplats eller bildens namn osv. Detta pga av att i Facebook finns personer som tydligen hej vilt klistrar in foton som tydligen tillhör någon annan. Skulle va kul att veta var bilderna härstammar ifrån.
Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: 1 2 Nästa »

Man kan högerklicka på bilden, välja egenskaper och där står i regel vilken webbadress bilden har.
alandia!

Jag tittar på din profil på IS Forum. När jag högerklickar på bilden av dig och hästen så får jag fram att den heter "Grållan" genom att klicka på egenskaper.

Du använder själv bilder på din hemsida som du lånat från webben.
Jag hittar många bilder från cloudfront.net. Aja,baja!!

Hö.klicka på bilder/egenskaper .så får du fram lite i alla fall, genom att titta på
url-adressen.
är det orginal filer från en kamera
finns meta datat i filen att läsa ut.
från en FON så finns metadata + gpsinformation om den funktionen finns.

gps info kommer även i nya kameror.

är bilden redigerad via fotoshop eller windows live fotogallery osv kan mycket mer meta data läggas till
Annons
Kul att använda Goggles Bildsök

Jag gjorde som leiake, gick in och lånade din bild från IS-presentationen, döpte den till Pållen och sökte i Google, bilder och fick fram följande:

http://www.internetstart.se/bildgalleri/pics/04345.jpg

(Job
bigt att hålla sig inom 100 kb i bildstorlek, inte ens screendump får plats!)
swennew.

Det finna andra vägar är IS Bildgalleri. 100 kb är som att "pissa" i Stilla Havet.
Man får flytta runt sin bild så att den går att kopiera.

Här har jag förmedlat en bild på 400 kb.

http://tinyurl.com/cex8bac
haha , hur har det blivit, för 10år sen så var 100kb mycket
varje bild då var bara på 64kb
men nu ska de vara på 40Mb i RAW format
Leiake: Det är mina egna bilder på Grållan och mej- På hemsidan www.123minsida.se/jiwe används "CLOUDFONT.NET" som bildbehandling OCH ftp-program för att få upp bilderna till sajten!! Så det programmet har inga egna bilder. Klicka på vilken hästbild som helst så ska du, om du har den tekniken att i EXSIF-foto-info se fotodatum, kamerainställningar, kameramärke samt en massa annan information.
Min fråga var att om man i Facebook kan få fram liknande info. Alltså sådana bilder som mina vänner lagt upp i statusraden. Högerklickar man på en sådan bild kommer ju bara fram URL adressen till just den sidan. Inget om själva bilden. Testa själv om du har Facebook och om nogon av dina kontakter lagt upp ett foto för påseende.. Kan du då få fram EXSIF-data ?

Ps. På min bogg och min hemsida är dom allra, allra flesta foton mina egna. Men det kan tänkas att i bildspel där få att det är cloudfont.net som är ägare, men så är inte fallet. I a f har dom inte betalt ett enda öre till mej för det ! he he

jag la ett urklipp i IS bildarkiv, diverse namn: utklipp, men fick inte hit det. Klippet är ett exempel på vad som händer i Facebook vid högerklick på ett foto.
För dem som inte vet vad Cloudfront är kolla in här
http://utvbloggen.se/amazon-cloudfront-sa-kommer-du-igang/
för att ännu förtydliga leiakes missförstånd vill jag poängtera att www.123minsida.se använder just denna cloudfront för att få upp MINA bilderna till min hemsida
alandia , jag fattar inte att du läste det jag skrev, ville du inte göra det?

1 när bilden skapas läggs det in metadata (du kan kalla det exif)
vid fototillfället eller från ritprogramet osv.

2 metadata kan sen fyllas på i bildfilen i efterhand, men kan även läggas vid sidan av bilden som en extern fil.

3 kan man fylla på metadata, kan man även ta bort metadata

4 men för att göra det, måste man ha tillgång till filen, för att med säkerhet kunna göra det

5 sommliga websidor som erbjuder lagring kan använda sig av båda teknikerna och även fylla på i egna databaser osv.

/svaret är alltså, för att var säker , måste du ha filen på din dator, för att kunna läsa datat , och du måste ha rätt verktyg, osv /
Leiake: kolla bilderna här http://www.j-wikstrand.se/14973308
Varenda bild kommer från min kamera!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem