Onsdag 17 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Mobilt bredband

Mobilt bredband

Jag har Tele2 bredband,
men blev av ett par bekanta
rekommenderad att skaffa ett
mobilt bredband !
Vad innebär det för skillnad ?
Förstod inte riktigt vad de menade !
Antal svar på detta inlägg: 7
pensionär!

Har du mobilt bredband kan du arbeta med datorn var som helst. Sitter du hemma så kan du ju bara gå så långt sladden räcker.

Tele2 har mobilt bredband. Tror det heter Comviq. Man trycker i ett USB-minne
i datorn. Mycket enkelt.

www.comviq.se
Mobilt bredband går via mobiltelefonnätet vilket gör att du kan ta med tex en laptop och surfa var du vill eller kan du ta med usb-modemet octtth stoppa in i en stationär dator och surfa på den.........men det gäller att noga kolla upp vad det är för kvalite på mobilnätet där man bor annars blir det inte kul.

I detta fall då Tele 2

Till mig säger Tele2 att jag har jättebra 4G täckning där jag bor.....fast i verkligheten så har jag inte ens 3G täckning.

Det skulle innebära om jag gick på deras locktoner så skulle jag få surfa med "edge-mottagning" och det är väl något snabbare än ett gammalt telefon modem ungefär....................

OBS!

När och om ni går över till mobilt bredband så är det viktigt med det som kallas "FRI SURF" och med ÄKTA fri surf så kan ni surfa hur mycket som helst utan att bandbredden begränsas!

Alla internetoperatörer (ISP:er) har inte detta så ni måste själva kolla upp vad som gäller!

Annons
Tack för hjälpen !
Är det nån som vet vilka som har mobil fri surf som innebär absolut fri surf, utan begränsningar?
uffe_gus!

Fri surf och gratis finns inte. Inget är gratis. Telenor säger:


"Extrem dataförbrukning

Alla har rätt till en bra surfupplevelse.

Mobilnätet är en delad resurs, vilket innebär att en enskild användare som använder extremt mycket data kan påverka användarupplevelsen negativt för övriga kunder.

För att kunna säkerställa en så hög och jämn användarupplevelse som möjligt för alla kunder måste vi därför ha någon form av ”säkerhetsventil”. I alla tider har mobiloperatörer därför haft bestämmelser för att kunna reglera extrem användning av våra tjänster. Ett exempel på detta är att vi förbehåller oss rätten att i de fall en användares dataförbrukning är extrem, tillfälligt under tider med hög belastning i nätet ge denne en lägre hastighet, upp till 0,5 Mbit/s."
Leiake:

Extrem förbrukning:

Det beror på vilket abonnemang du har. För mobila bredbandsabonnemang och lösningar med bredbandsabonnemang via router går gränsen vid 100 GB de senaste 30 dagarna. För mobilt bredband kontant går gränsen vid 50 GB. För andra typer av abonnemang finns andra gränser.

100 GB är en väldigt stor mängd data och räcker till exempel till att strömma musik via WiMP eller Spotify i över 60 dagar och titta på Youtube i över 30 dagar. Dygnet runt. En tumregel är att 100 GB motsvarar ungefär 1500-2000 timmar strömmad musik eller 600-800 timmar video på Youtube.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem