Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

El till datorn

El till datorn

Hej alla.
Har råkat ut för ett fel som löst sig nu.
Har haft datorn plus alla andra grejor, modem,skrivare mm på samma elutag (6 st)
Det som inträffade var att datorn inte startade trots att fläkt mm startade.
Självklart trodde jag att felet fanns i min dator.
Efter tre dygn har nu fått allt funger och el till datorn kommer nu från separat elutag.
Bara ett litet tipps om andra råkat ut för samma sak.
Kunde aldrig tro att strömmen kunde bli för klen från ett elutag men så är det.
Hälsning från Chrille2
Antal svar på detta inlägg: 5
Du har för många eluttag på samma propp. Det är inte bra.

Du får fördela bördan, annars så går proppen.
Hur stor säkring har du på detta uttaget? Har du 10Ampere så kan du plocka ut ca 2200Watt från den kretsen som tillhör denna säkring för det kan sitta mer än ett uttag på samma krets som är avsäkrad med 10 A proppen.Det är ju lätt att kolla se hur mycket var förbrukare drar står på batterieliminatorn eller apparaten lägg ihop alla Wattalen så ser du hur mycket du behöver.
En tumregel är strömmen i Ampere gånger spänningen i Volt.
Växelspänning skall egentligen räknas ut med en formel som använder cosinus men som tumregel säger man VxA alltså 220V gånger 10A = 2200Watt eller 2,2 kiloWatt. Som leiake säger blir strömuttaget för stort sjunker spänningen under 220V och då räcker den inte till. Låter konstigt att spänningen sjunker om strömförbrukningen ökar men de facto så är det fick jag i alla fall lära mig när jag läste ellära och teleteknik. Nu kommer säkert Göcke att anmärka att jag skrämmer upp läsarna av detta men det struntar jag i för upplysning är det bästa för att skingra rädsla!
Kan dessutom nämna att Oracle hittat hålet i Java 7 version 10 uppdatering är på gång och kommer om ett par dagar.
Java används ju av en del banker men jag säger bara vänta med bankärenden tills slutet av veckan så är det grölnt ljus igen.
om strömmen ökar och spänningen sjunker, har man spänningsfall på vägen

har man en grendosa med strömbrytare, kan den vara boven

men strömutaget har aldrig varit över märkströmen på säkringen, eftersom säkringen inte löst.
Så orsaken kan vi endast spekulera över.

det viktiga är ju att chrille2 har fått igång sin utrustning
Annons
Hej.
Tack för utömmande svar.
Man får lära sig mycket här på IS forum.
chrille2
chrille2 , du har ju själv löst dit problem, det ska du inte skämmas över.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem