Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Från 32-bit till 64-bit windows 8

Från 32-bit till 64-bit windows 8

Jag köpte Windows 8 Pro när det kostade 279:- och installerade i min stationära dator som är 32-bit, nu har jag köpt en ny dator (laptop) och i den är det installerat Windows 8 64-bit när den kom. Nu vill jag använda min licens i min nya dator som jag har köpt och kunna uppgradera Windows 8 till W8PRO i stället.

Då är frågan hur gör jag detta? Kan jag bara gå in i kontrollpanelen och lägga till funktioner och skriva in den licensnyckel som jag har köpt för 32-bitar och uppgradera till W8PRO och det blir 64-bit? Samtidigt vill jag inte förstöra den partion där Windows 8 som är förinstallerat i min nya dator ligger utan den skall jag kunna använda om jag vill göra en "fabrikare"!

Jag hoppas ni förstår hur jag menar!!!
Antal svar på detta inlägg: 16
Sidor: 1 2 Nästa »

om du alldeles nyligen köpt en dator med win8 64 och vill uppgradera den direkt
så har du säkert ett erbjudande på att uppgradera den till win8pro 64bit

ett bättre förslag än att labba med nedgraderingar och en redan använd licens
Men jag bara undrar för inte skall jag väl behöva köpa en licens till när jag har en som ligger här då till ingen nytta!!!

Min fråga kommer upp igen, hur gör jag för att kunna använda den licens som jag redan har köpt och som jag vill använda?
Skall tillägga, att partionen som recovery ligger på får inte bli förstörd på något vis.

Licensen som jag har köpt i höstas är 32-bit och min nya dator är 64-bit!
Annons
Jag vet inte, men misstänker att normalt så gäller OS/licens enbart en dator, oavsett om 32-bit eller 64-bit system. Dvs när det väl är installerat på en dator är det inte länge flyttbart en annan dator.
Jag har nu pratat med Microsoft och man kunde hämta hem en 64-bitars version (trots att jag först köpt en 32-bitars) från min nya dator när jag har tagit bort den på min gamla dator genom att hämta hem programvaran igen från en sida som jag fick av dem.

Men vad jag måste göra sen är att nedgradera min nya dator till Windows 7 och sen installera in W8PRO med den licens jag köpte i höstas när det släpptes för "reapriset" 279:-

Nu är det bara ett problem som jag har kvar och det är om jag installerar in W8PRO på min nya dator kommer då automatiskt min recoverypartion att försvinna som ligger i datorn eller rör den inte den, för det vill jag absolut inte att den försvinner?
Är det detta som skiljer Windows 8 från W8PRO åt?

* Skyddar datorn med BitLocker och BitLocker To Go så att din information är säker.

* Stöder fjärranslutning på din dator så att du kan ansluta till den när du använder en annan dator.

* Ansluter till ditt företagsnätverk eller skolnätverk via en domänanslutning.

Vad innebär dessa 3 extra grejor i W8PRO?
Challe , så mycket funderande runt en uppgradering.

en uppgradering påverkar inte andra partitioner , och din recovery ligger på en partition om du inte ber om att ändra det.

har du skapat DVD-skivorna så kan du återkapa systemet från dem.

vad som skiljer är det du nämner . och i stort inget du behöver extra

http://korta.nu/gpgy5
Göcke; att jag funderar så mycket innan jag gör detta är för att jag har en ny dator och vill inte ställa till något men jag har fått svar på mina frågor nu både från forumet men även från Microsoft och Toshiba så allt har löst sig till det bästa.
Nu måste du säga vad som blev lösningen, annars så kan jag inte jobba vidare
Lösningen var att jag har bränt ut recoverypartionen på 3 skivor, sedan installerat Windows 7 för att slutligen uppgradera till W8PRO. Jag hämtade ner en 64-bitars W8PRO från en länk jag fick av Microsoft.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem