Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Formatera

Formatera

Hur gör man för att formatera en laptop,till 0 jag har skivan xp men jag vill radera allt i datorn,nu menar jag ALLT,dottern har haft denna nu har en ny,o jag ska till jobb i Norge o tänkte ta denna med mig,men den är så full i skit
så rensa hela skiten o börja om från 0 ?
Antal svar på detta inlägg: 18
Sidor: «1 2

ok jag ska prova,inte för jag tror på det,men men sa jävelen o snöt sig i korkmattan
men mickel, får jag ställa en dum fråga??
varför frågar du andra
när du inte litar på svaren

det är ju du själv som ska ha datorn
du behöver ju inte ens formatera om
om du är smart

men det är väl ingen ide att fortsätta.
Göcke,far till Norge med en dator full med häst spel chatt hit en dit facebook,
jag hade tänkt ta denna lätt beg datororn med mig -fattar du.men den är ju så full i skit så jag vill RADERA ALLT nu snackar vi om ALLT,JAG VILL HA HJÄPhur suddar man ut allt o numenarjag ALLT HJÄLP !!
Annons
mickel !

Gör nu som jag säger. In med skivan och sluta tjata.
precis det vi har sagt tidigare , installera om OSet
på den partition C som du har det gamla på.

inga märkvärdiga saker att göra.

alternativet till allt detta är
att skapa ett nytt konto med admin -behörighet och ta bort det andra kontot med
tillhörande filer.

i det scenariot har du kvar alla program som kan vara värda att ha kvar.
så skulle jag göra om det var ett övertagande av dotterns dator.
resterande program är det ju bara att avinstallera i kontrollpanelen.
Glöm inte elnätanslutningen. Batteriet orkar inte hela vägen.
För dig som har en Windowsskiva

1: Starta datorn, sätt i Windowsskivan, starta om
Lika enkelt som det låter. Sätt i skivan och starta om datorn. Datorn behöver nämligen starta med skivan i för att installationen ska kunna påbörjas.

När du startar upp datorn måste du vara uppmärksam, för det kommer eventuellt dyka upp en text som säger "Tryck ned valfri tangent för att starta med CD-skivan" eller något liknande (det varierar något). Då måste du trycka på en valfri tangent inom ett par sekunder. Alternativt hoppar installationsprogrammet igång automatiskt, det varierar lite.


Om ingenting händer
Om ingenting händer så beror det troligen på att din dator inte ens tittar vad som finns på skivan och därför inte ens tänker tanken att starta från den. Hopppa till steg 2 och ställ in bootordning.

3: Datorn startar från skivan och det händer saker

Installationen förbereds
Du kommer se en blå bild där det högst upp står "Installationsprogram för Windows XP" samt att du ser lite texter i underkant som byts ut hela tiden med korta mellanrum. Nu börjar installationen förberedas. Allt material läses nu in i datorns minne.

Efter detta kommer man till ny blå ruta som frågar dig vad du vill göra. Du ser tre alternativ i underkanten:

RETUR=Fortsätt R=Reparera F3=Avsluta

Du trycker förslagsvis Retur (Enter) för att fortsätta.


Godkänn avtal
Du kommer sedan till en ruta där du ska godkänna avtal, detta gör du lämpligtvis om du vill ha Windows, tryck F8.


Skapa partitioner
Om hårddisken har haft Windows inne tidigare så finns det troligen redan en eller flera
partitioner. Då väljer du förslagsvis den som heter "C: Partition 1" och trycker Retur. Du kan få frågan om formatering, välj då valfritt alternativ, det spelar ingen större roll vilken du väljer.
Om det finns något som heter "Snabb" på slutet, välj detta så går det fort.

Om hårddisken är helt ny eller om alla tidigare partitioner av någon anledning är borta så behöver du skapa en partition innan Windows kan installeras.

Tryck C (C=Skapa partition) (var gärna uppmärksam på alternativen som presenteras i den grå menyraden i underkant).

Sedan ska du välja partitionens storlek, välj för enkelhetens skull det förvalda alternativet som
är inställt på hårddiskens totala utrymme. Om du känner att du behärskar läget kan du ställa in en skräddarsydd storlek. Ibland vill man ha två partitioner, t.ex. Enhet C och Enhet D på datorn. C
för Windows och program och D för spel och film etc. Då kan du skapa en C: som kanske inte tar upp hela hårddiskutrymmet, utan bara en tredjedel, sedan kan de övriga två tredjedelarna användas till att bilda en D:

Storleken skrivs in i megabyte. 1000 (egentligen 1024, men det är lättare att räkna med 1000)
megabyte utgör 1 gigabyte. Om du har en hårddisk på låt säga 80 gigabyte så kan jag rekommendera 20 gigabyte till C: och resten till din framtida Enhet D.

Välj i så fall 20.000 (det är en bra storlek i allmänhet för enhet C) och låt resten av utrymmet vara ledigt tills vidare.

När du har skrivit in den storlek i megabyte du vill ha, tryck Enter för att skapa partitionen.

Nu kommer du tillbaka till den menyn vi såg innan, och nu har du alternativet "RETUR=Installera" i underkant, perfekt, tryck retur.

Nu står vi inför sista valet innan installationen är igång. Vi ska välja filsystem. Vanligtvis har vi fyra alternativ här:

NTFS Snabb
FAT snabb
NTFS
FAT

Välj NTFS Snabb om den finns, annars NTFS. Om inte den heller finns, välj vad som helst. :) Alternativen är nämligen i praktiken snarlika.
Finns en variant till då det gäller laptops.

Då brukar det normalt ligga ett os på en dold partion och då behövs ingen skiva, dessutom finns det då drivrutiner som installeras automatiskt , det enda som behövs då är nätdelen så inte strömmen tar slut i partionen.

Hur man startar recovery partionen är olika från märke till märke. Och efteråt sdå datorn likadan som med fabriksinstallation.

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem