Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Exel

Exel

Nån som vet om det finns nån formel för hur man får ett datum som ändras automatiskt när man sparar en Exel fil??
Antal svar på detta inlägg: 7
Kanske kan hjälpa dig....men jag är inte införstådd med hur du menar. Är det första gången du sparar? Har du sparat förut och har gjort ändringar och skall spara igen?

Skriv lite mer detaljerat om ditt problem.

/Christer
Använd funktionen IDAG i en cell så ändras det datumet till dagens datum när du öppnar filen. Då har du ju rätt datum när du sparar
Du skriver alltså in "=IDAG()" i en ruta. Du kan pröva med "=NU()" istället så får du även klockslaget. Om du har en engelsk variant får du översätta kommandonna till engeska istället.

Excel kan även räkna med datum, dvs det går utmärkt att plussa o minussa som vanliga tal om du skulle vilja.

Lycka till!
Annons
Hm... Eller du kanske menar att du vill se i excelfilen när den senast är sparad? I sånt fall blir det lite svårare. Mitt bästa tips är nog att högerklicka på filen och se vilket datum filen senast är modifierad i sånt fall.
Vid närmare eftertanke så så löser =IDAG() inte ditt problem. För om du öppnar den sparade filen så får du automatiskt dagens datum i cellen. Jag förmodar att du vill se när den sparade kalkylen gjordes. Troligen ska man lösa detta via ett macro. Jag måste fundera lite, återkommer i ärendet.
Om man trappar Workbook.BeforeSave eventet så kan man väl lägga ett macro som kör =TODAY() där för en utvald cell...

Sparar man så får man dagens datum...
Stänger man bara ned så skall inget ske...

/Paco
Paco - om du öppnar filen nästa dag så kommer ju =TODAY() eller i svensk version =IDAG() att ge den nya dagens datum så lösningen måste bli ngn annan.
Du skriver "Om man trappar Workbook" vad menas med det? Har aldrig hört det?

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem