Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Batteritid

Batteritid

Jag har misskött min bärbara dator, det är en ca 2 år gammal Samsung. Jag har haft den igång med laddsladden i väldigt ofta och när jag nu kör trådlöst så tar batteriet slut efter ungefär 25 minuter. Går det att få batteriet lite "piggare" eller är det helt kass.
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: «1 2

Jag är inne på min andra laptop och jag har inte lärt mig sköta den ännu! Jag kollade hur länge jag kunde jobba på bara batteriet och det blev 2-3 timmar.

Jag sökte fakta på internet och en expert skrev att hade man tur så höll batteriet i max fyra år. Han hade en massa råd på hur man skulle göra för att uppnå detta eller bättre. Ett av råden liknade LuckySwedes "plocka ut och håll batteriet kallt" sedan var det att ladda inte för ofta, batteriet håller mellan 300-1000 laddningar. Sedan hade han lite mer avancerade råd "arbetar du med batteri så ska du ha 1% av processorns kraft". Många andra råd som att inte arbeta med batteriet helt fulladdat och inte heller under 20%. Inte arbeta med datorn när batteriet laddas.

Det hade känts bra om Göcke hade kunnat sortera lite bland skötselråden för laptops! Alla jag känner har både sladd och batteri i datorn när de inte är på resa och egentligen är det väl bara första året som batteriet håller vad som utlovats.
svennew!

Köper man en billig laptop så är givetvis batteriet inte förstklassigt. Inget annat heller givetvis. Är det billigt så är det kvalitetsskillnad.

Jag köpte en dyr dator för jag blev lurad, men det ångrar jag inte idag. Efter två
år så är mitt batteri intakt och datorn mår bättre än någonsin. Den var snabb och
bra när den var ny, men nu är den som en raket med IE10 och W8 samt bredbandsfiber 100/100 och lite annat.

Undrar om jag inte kan fara till månen med den.

Ladda batterier hit och dit är onödigt. Har man relativt nya grejer så sköter det sig själv. Batterier i kylskåp är larv. Låt batteriet sitta i hela dygnet.
Jag har en Samsung Ultrabook och låter den ladda batteriet till 80%, sen laddar den inte batteriet mer när strömmsladden används.
Finns väl på alla laptops som denna någon form av optimering av energischemat som kan ställas in efter var och ens önskemål och som ska hjälpa till att hålla datorn igång så länge som möjligt med bara batteriet.
Har inte haft denna 1 år ännu så den funkar helt ok med batteriet bara men vad man gör påverkar förståss, ju hårdare den får jobba ju mer ström tar den..

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem