Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Lösenord på en mapp???

Lösenord på en mapp???

Går det eller finns de något bra program som man kan lösenordsskydda en mapp eller flera men inte hela hårddisken
Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: 1 2 Nästa »

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;sv-se;304040
Om du använder Microsoft Word som ordbehandlare finns det ett enkelt och effektivt sätt att hindra andra från att läsa det du skrivit.

Du kan nämligen lösenordsskydda dina dokument genom att välja Spara som i Arkiv-menyn.
Välj sedan Säkerhetsalternativ från menyn Verktyg i fönstret Spara som.
Skriv in ett lösenord i fältet Lösenord för att få öppna och klicka på OK.
Du får sedan bekräfta lösenordet en gång till, varefter dokumentet är skyddat och ingen annan kommer åt det.
Glöm inte lösenordet
Såvitt jag vet så har Windows XP Pro den möjligheten inbyggd, udner förutsättning att hårddisken är formaterad till NTFS
Annons
Jag kan rekommentera ett litet (virusfritt) gratisprogam som heter Axcrypt (http://axcrypt.sourceforge.net/) som grejjar detta. Man kan högerklicka på en mapp och välja "Kryptera", för att sedan högerklicka på samma mapp och dekryptera.

Det som i praktiken händer är att alla filer i mappen krypteras med det lösenord du använder. Kan ta lång tid om mappen är stor.

Ett annat sätt är ju att göra ett zip-arkiv av mappen, och använda lösenordsfunktionen i t.ex WinZip.

Men hur du än gör så är det innehållet i mappen som måste krypteras om det skall vara säkert.

Lycka till!
Hej Detta är ett litet trix , som ni får ta eget ansvar för.
det är beskrivet i DatorMagazin vid något tillfälle som jag har glömt.

XP Prof har fliken Säkerhet som kan nås om man högerklickar på en mapp eller fil
och väljer egenskaper, detta gäller bara om filsystemet är NTFS
Och (Använda förenklad fildelning) är avmarkerad i Kontrollpanelens Mappalternativ.
Fliken säkerhet ger möjlighet för någon med adminbehöriget att exakt bestämma vilken användare som har behörighet att komma åt eller hantera filer och mappar.

I XP Home finns inte denna möjlighet
Där finns inte ens valet (Använd förenklad fildelning) i Mappalternativ,
utan förenklad fildelning körs som standard.
Om du startar om datorn i felsäkert läge och loggar in som administratör
går det dock plötsligt att använda fliken Säkerhet.
Det går att lura systemet så att det även finns i vanligt läge.
Med Microsofts egen mjukvara
www.microsoft.com/ntserver/downloads/recomended/scm
och ladda ned
Security Configuration Manager genom att klicka på
”x86(Intel)Version”
Spara filen Scesp4i.exe
kör den för att packa upp den i lämplig mapp och sedan kör setup.inf
och välj installera

starta om maskinen, så skall fliken säkerhet finnas där

OBS! glöm ej att göra en Återställningspunkt före installationen
och tänk på att du även kan göra så att även administratören
förlorar åtkomsten till filer och mappar.
Hejsan!
Ett rop på hjälp!
Göcke, jag läste igenom det du skrivit som ditt sista inlägg men varit för nyfiken att prova och inte riktigt haft pejl på vad jag har gjort. JAg har lyckats att låsa en sekundärpartition så att jag inte kan komma in i den. Jag fixade inte någon återställningspunkt vilket jag borde gjort. Hur gör jag för att låsa upp denna låsning? Jag är inloggad som administratör men jag klickade för att alla skulle nekas tillträde men utgick ifrån att jag som admin skulle kunna gå in. Finns det någon lösning hur jag kan dyrka upp detta. JAg har win xp pro

Hälsningar
Håkan
Mig veterligen så går det inte med din behörighet nu.
det var väl ungefär det jag varnade för.
om du inte kan se behörigheten och ändra den.
De alternativ som kan finnas är isåfall tredjeparts verktyg.
Jo, det var det du varnade för.
Var kan jag se behörigheten någonstans och vad är det för typ av tredjepartsverktyg du tänker på?
Jag har även märkt att jag inte kan komma in i autostart med msconfig.

Hejsan Göcke!
Jag har lyckats fixa till min låsning av sekundärpartitionen. Känner att det var en nyttig läxa att det ibland kan vara bra att lägga in en återställningspunkt.
Bra Håkan, bra karl/kvinna reder sig själv.
När du nu fixade till det är vi glada om du kan delge oss de rön du kom fram till om du kommer ihåg hur du gjorde.
Det är de små detaljerna som hjälper alla på vägen.

Jag håller sen med dig att den personliga återställningspunkten är
hyvens att ha. namnger man den sedan så att man ser när den gjordes så kan man ha stor nytta av den.


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem