Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Lösenord på en mapp???

Lösenord på en mapp???

Går det eller finns de något bra program som man kan lösenordsskydda en mapp eller flera men inte hela hårddisken
Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: «1 2

JAg skall göra ett försök att beskriva hur jag gjorde. Jag ringde till Acer-supporten och hade tur att få prata med en kille och sedan slog vi våra kloka huvuden ihop och det hjälpte!

Jo, så här var det för att ta det från början. Jag ville testa Göckes förslag på att lösenordsskydda en mapp. Jag valde en hel sekundärpartition. JAg gjorde som Göcke beskrev och gick in under Verktyg/Mappalternativ och klickade bort Använd förenklad fildelning. JAg fortsatte med att högerklicka på sekundärpartitionen och Delning och Säkerhet. Under Säkerhet valde jag Alla och nekad åtkomst för alla behörigheter. Eftersom Administratörer har en egen grupp utgick jag ifrån att jag skulle komma in som det. FAst jag fick några varningsrutor fölföljde jag åtgärden. Sedan var det bara att konstatera att jag inte kunde komma in på sekundärpartitionen även om jag var administratör. Humöret var inte på topp!

För att lösa upp knuten, högerklickade jag på den låsta sekundärpartitionen och valde Egenskaper. Under säkerhet fanns det inga grupper att välja på. Det var blankt. Jag gick då in på Avancerat och Ägare. Där valde jag gruppen Administratörer och sedan Ok. När jag sedan gick tillbaks ett steg fanns grupperna där som tidigare var borta. Jag kunde välja gruppen Alla och tillåta den tillträde till sekundärpartitionen. När jag sedan kollade i Utforskaren kunde jag komma åt det som fanns där.

I sekundärpartitionen fanns kataloger med filer i. Jag blev lite ställd när jag gick in i en mapp och fick svaret att den inte gick att öppna, alltså samma fel igen. Denna gången fick jag gå in under varje mapp, välja Egenskaper, Säkerhet och sedan pricka för gruppen Alla och Tillåta tillträde till mapparna. När jag gjort detta var hela sekundärpartitionen upplåst och fungerade igen.

Hoppas att ni hängde med!

Håkan
Tack , för mig var det en klockren beskrivning.
Jag vill även tipsa alla som råkar ut för problem att,
just skriva ned dem direkt efteråt
och eventuellt lösningen som räddar en.
Ibland så tycker man att det var så enkelt
att man kommer ihåg hur man gör.
Men tyvär så är minnet det mest flycktiga vi har.
men vi har alltid några rester kvar som får oss in i rätt banor, och då är just dessa anteckningar guld värda att söka i.

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem