Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

WiFi-förstärkare

WiFi-förstärkare

Hjälp! Har just köpt en ny dator (Lenovo G585). Den får inte kontakt med min router, Thomsson TG789vn. Signalen är för svag/obefintlig, enligt datorn. Har tidigare, på samma plats, haft en gammal HP-dator stående som fungerat trådlöst utan problem. Har provat att flytta routern lite grand (telefonjacksberoende) men utan resultat. Avståndet "fågelvägen" från router till dator ca 15 m i ett trähus i två våningar. Läsplatta och telefoner går utan problem vid samma placering som nya datorn. Om jag använder den nya datorn nära routern så fungerar det alldeles utmärkt.
Har läst att det finns "förstärkare" att sätta i ett eluttag halvvägs som skall ge utökad signalstyrka. Skulle detta fungera för mig och vad är det så fall jag bör köpa (hos typ Clas Ohlson/Teknikmagasinet)?
Notera att jag är novis (70+) på detta med data så det får inte bli några längre tekniska resonemang...
Väldigt tacksam för ett få något tips från någon som stött på samma problem. Vill gärna ha nya datorn på samma plats som den tidigare HP-datorn.
Antal svar på detta inlägg: 5
hej denna borde hjälpa dig,hör även va dom på info disken tycker,har du kjell o company i närheten,dom har liknande.http://www.clasohlson.com/se/WiFi-repeater,-Netgear-Plug-In/38-4872
Hej
Jag köpte på Jula en antenn (art.nr 924730 kostar ca 150 kr) som går att skruva i routern om man skruvar ur en utav de ordinarie antennerna. Denna nya antenn är längre och har en kabel så att du kan flytta upp den mot taket. Har du nära till Jula kan du köpa och prova en sådan på öppet köp. I mitt fall utökades räckvidden något.
Hej "lazze" och tack för Ditt svar. Har kollat upp denna enhet och även den som finns hos Kjell & Co. Har beställt den från Kjell & Co, D-Link DIR 505. Hoppas att den skall lösa mitt problem. Återkommer med resultatet senare.
Tack även "roljen" för Ditt tips. Den router jag har, har inga synbara avtagbara antenner så det gick inte att följa Ditt tips.
Tack bägge för ert engagemang!
Annons
Uppföljning av mitt utökade nätverk. Köpte ju D-Link från Kjell & Co. Fick det inte att fungera alls. Knölig och visa fall obegriplig handledning. Köpte istället Netgear som "lazze" tipsade om ovan från Clas Ohlson. Smidig och förstålig installationsanvisning på svenska (fick laddas ned från nätet).
Har nu ett bra närverk som täcker hela huset!
Va bra,kompisen köpte likadant å han var nöjd,därav mitt tips..Happy surfing../Lazze

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem