Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Autostart i Win XP

Autostart i Win XP


Hejsan!
Under systemkonfiguration och autostart kan man pricka för vilka program som man vill skall startas varje gång XP startas. För ett tag sedan frågade jag en person vilka program man behöver ha förprickade och fick till svar att jag inte behöver ha några förprickade alls. Jag tagit bort alla kryss förutom till något som har med brandväggen och unika inställningar för just mitt datormärke och det fungerar ändå. Vilken skillnad gör det att ha alla program förprickade och inga alls förutom snabbheten att starta upp XP? Är det några program jag minst bör ha förprickade? Vad anser ni?

Hälsningar
Håkan
Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: 1 2 Nästa »

Håkan , du har ju testat och kommit fram till samma resultat som din kompis sa.
Du skall ju så klart ha de program som du vill komma åt så snabbt som möjligt i autostart.
De andra kan du ju lämna därhän.
Det bästa är ju att det är ditt val och ingen annans.
Det som har gjort mig fundersam är att jag inte kan tyda vad det är för processer som en del ikryssningar drar igång. Vad jag förstår så har en del av dessa med själva windows att göra och inte med program som jag har installerat i datorn. JAg förstår mycket väl att om jag inte kryssar i en ruta som representerar ett användarprogram som kommer det inta att dras igång.

Min fundering var närmast om jag "bör ha" visa ikryssningar som har med windows att göra för att datorn skall fungerar på ett mer tillfredsställande sätt. Men de kanske inte finns något speciellt "vad man bör" ha. Bara nyfiken!

Hälsningar
Håkan
Nä en ren råinstallation av XP gör att bara brandväggen autostartar. och evetuellt windows update.
och hanterare av grafikkortsupplösning om sådant finns. mus och tangentbord. men det är ju extra tillbehör och inget som xp självt behöver.

allt annat är det som du installerar efteråt.
Annons

Hejsan!
För att vara mer specifik med vilka filer jag undrar över vad de har för funktion så är det dessa. Samtliga finns med under Systemkonfiguration/Autostart

agrsmmsg.exe
C:\windows\system32\ctfmon.exe
C
:\windows\system32\hkcmd.exe
C:\windows\system32\igfxtray.exe
alaunch
C:\prog
ram\ltmoh\ltmoh.exe

De finns med vid en råinstallation av Win XP med min recoveryskiva. Några är kanske specifika för mitt datormärke men jag frågar ändå.
Har du en Acer-racer med Intel grafik kort, AMR modem och Office installerat? Det verkar så.

Jag är också nyfiken av mig och som vanligt är google din bästa kompis då.

Jag sökte här ifrån internetstart på google webben och fick som första svar på varje programnamn du skrivit ner information om just det du efterfrågar.

Du får nog själv läsa de enkla förklaringarna och rekommendationerna och bilda dig en egen uppfattning om du vill ha dem med eller ej. Det verkar nästan vara hugget som stucket.
Tack Liquidchild för dina tankar. Har gjort som du föreslog innan och ävan nu men jag tycker att det är svårt att få ut något av svaren som kommer upp. Det är väldigt mycket loggfiler som dycker upp där de filer jag har skrivit om ovan ingår.
Jo, det är riktigt - jag har en Acer

Håkan man kan gå direkt till denna sida och söka
http://www.processlibrary.com/notfound/index.php

Om man har olika nätverks kopplingar och vill starta upp olika program automatiskt, men inte hittar dom i denna listan ,hur gör man då för att lägga till dessa till Autostart ?

// M
lägga till en direktväg till dess exe fil kanske
precis som i de gammla autoexec filen

Hej göcke.

Så du menar att jag skall lägga in en sträng i Autoexec.bat med hänvisning till programmet jag vill starta ?

Det tycker jag låter konstigt ?

Redan i Win98 så fanns det ju en mapp som hette autostart, och då var det liksom bara att släppa en genväg i den mappen, så startade det programmet upp automatiskt när man startade datorn....

det måste finns ett lättare sätt ?

Jag har kört msconfig, men där finns det, vad jag vet någon funktion som tillåter dig att "lägga till" program ?

någon som vet och kan lämna en detaljerad tillvägagångs beskrivning på detta ?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem