Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Hur många loggar dig

Hur många loggar dig

Har ni tänkt på hur många som loggar dig , när du startar din dator/mobil/padda och är uppkopplad till internet

Jag gjorde en snabb överblick på en dator.

och jag höll på att ramla baklänges.

nästan allt , hård & mjukvara , testar att uppgradera sig.
och sänker din upplevelse genom att göra prylen till en slö zombie

frågan är . kan inte alla som gör detta , göra det en dag i månaden istället. ??

eller har kontrollbehovet blivit en självprofetia för alla.

Google är den värsta av alla. den formar din sökning till att bli rent steril utan fantasier (rena maskinen) , Facebook kommer som god två osv.

Jag har alltid undrat hur de tänker , varför tror de att jag är intresserad av att läsa om motorsågs erbjudanden varenda dag , när jag redan har en motorsåg.

eller varför tror de att jag är intresserad av att veta att jag blev blåst på köpet av DVD-spelare för nu kan jag få den för bara 199 kronor osv. Jag tror nog att ni fattar vad jag är ute efter.

Kanske vi borde kasta tårta i ansiktet på de stora drakarna i media flödet.
innan de tar över helt.

Facebook gör ju rasande stora vinster på reklamintäkter, de kanske skall skänka de pengarna till de krisdrabbade stormoffren. För jag hoppar över reklamen den står mig upp över öronen,
Antal svar på detta inlägg: 8
All loggning o reklam på Internet är jobbigt, håller med.

Men vad är alternativet? När du väl betalat en uppkopplingsavgift så ju nästan allt helt gratis. Man kan ju se Youtubeklipp, söka information och få svar som i de flesta fall är fria från ekonomisk eller politiskt inflytande (Wikipedia typ) skapa egna sidor, ladda upp o molnet, läsa tidningar, sociala medier, dating, porr osv osv...

Nån måste ju betala för allt detta och är man inte beredd att slänga upp betalkortet så är ju reklam enda sättet.

Vi är nog lite bortskämda med att internet ska vara gratis.
Möjligt att vi är det, bortskämda alltså. Men jag kan inte komma ifrån att reklamvinsterna nu styr utbudet. Och jag ser ingen nytta i att bli matad med gamla sökningar. Precis som om vi är stereotyper. Och skall matas med samma soppa varje dag. Och varför behövs test varenda gång du startar dator/fonen osv om det finns uppdateringar. Så kritiskt kan det aldrig vara. Så loggningen fyller andra syften.
Göcke !

Du har vid flera tillfällen sagt att Internet är byggt på att information går fram
och tillbaka. Det är liksom det som är grejen.

NetonNet är duktiga på att spåra min dator. Det räcker att man söker på en grej
så jagar dom mig med annonser i någon vecka.

Just nu jagar dom mig med en annons om kikarobjektiv till en Cannon kamera för
11.000:-. Men då får dom jaga mig till graven innan jag köper ett sådant, men
det kan ju inte dom veta.

Har man väl köpt en grej av dom så ber dom om en recension, vilket jag stått till
tjänst med. Man kan lugnt påstå att dom är på bettet.

Har inte ont av sådan reklam, men däremot det Svd håller på med att blockera
hela bildskärmen. Det är ett förfärligt beteende. Nu har Metro hakat på med samma "skit". Dom slåss med allt tyngre vapen.
Annons
Firefox + Adblock + Flashblock + Duck Duck go..brukar hjälpa lite för mig.

Noscript är oxo ett komplement..
Harlekin33 , xyz , hur stoppar de sökning på uppgraderinar osv

Det är ju inte hårdvaran som uppgraderar sig själv utan drivrutinerna till hårdvaran som söker efter uppdateringar och i vissa fall kan man ställa in hur ofta drivrutinerna ska söka efter uppdateringar. Google och Facebook tror jag blir svårare att styra uppdateringarna då det är centraliserat.
vist är det drivrutinerna till hårdvaran som de letar efter

men hur ofta kommer de rutinerna . inte ofta

och vist kan man ställa in det på ett fåtal när de skall söka

oftast är det bara manuellt som finns som val.
man får alltså leta igenom allt och stänga av det.

Hur många vet det..

men besväret är att man får en snabbare pryl i uppstarten.

sen har ni alla Appar , som idag för att få dem att fungera både avger er gps position och tid osv , vare sig det behövs eller inte.

Behöver vi vara så övervakade/loggade
Många visar fel platts med avsikt , men faktiskt så ligger de ganska exakt på metern.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem