Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Fabriksåterställning

Fabriksåterställning

På detta Forum får man svar på det mesta och det är alltid lärorikt att läsa om andras bekymmer och hur de har lösts.
Men en sak som återkommer regelbundet är rådet att göra en fabriksåterställning, eller mer populärt uttryckt, en fabrikare.
Men vad innebär detta? Behövs någon extra CD eller går det att göra direkt från datorn? Trodde i min enfald att systemåterställning var detsamma men så var det tydligen inte fallet...
Har inget specifikt problem just nu men skulle vilja ha lite mer kännedom om detta, man kan ju råka ut för något...
Tack på förhand!
Antal svar på detta inlägg: 5
har du en recovery partition på din hårddisk , kan du göra det därifrån

har du skapat recovery dvd skivorna kan du göra det samma från dem

har du inte skapat recoveryskivorna, bör du göra dem omedelbart.
det är din säkerhet om hårddisken går sönder. för att få OSet tillbaka på den nya disken

är datorn installerad från en Microsofts OS skiva så är det inte en fabrikare du gör
utan en ominstallation av OSet

Recovery återställer datorn till det läget du packade upp datorn när du köpt den


recovery partitionen ligger där för att man snabbt skall kunna få datorn till ett känt läge. alltså det läge som datorn var i när man köpte den.

kör man det, blåser man alla sina program och data , och alla SP uppgraderingar emellan. en Vista med office idag tar 48timmar att göra recovery på pluss den tiden det tar att ladda in alla andra program man vill ha åter.

våran åldring leiake kör sin fabrikare varenda dag, han gillar att bara sitta och titta på återställningsfasen och sen att registrera om allt han vill köra efter det.

fördelen är tydligen att man just då vet att nu fungerar det så här.
allt annat är bara jobbigt att lära sig..
Göcke!





Vår ålderman gör "fabrikare" varje dag. När jag övergick till Windows 8 så har min
dator blivit väldigt stabil så jag har inte behövt använda mig av mitt recept en enda gång under år 2013

Men vid ett tillfälle fick jag använda sfc / scannow vilket rättade till några fller
i systemet.
Bra leiake,

nu till recovery då, när man blir uppmanad att skapa recovery dvd skivorna finns även en uppmaning att skapa systemreparations skivan

med den skivan , kan man sen reparera systemfilerna
så det kan vara ide att skapa den med.

den fungerar ungefär som med programmet sfc som reparerar/gämför systemfilerna på den befintliga installationen

problemet med all reparation är att man måste ha rätt version , och i detta sammanhang är det version av servicepack som sätter käppar i hjulet för många.

till syvende och sist är det ert minne som kan ge er de hint som behövs när ni får problem. ställ er frågan , vad har jag kört/surfat till eller installerat/avinstallerat.
Där har ni ledtrådarna till många bekymmer.

Glömde att säga att , en recovery partition är ingen ny företeelse
den eller zippade filer har funnits med sen PCns barndom.
IBM/Compaq/Mac alla hade sina varianter tidigt.
Annons
Tack Göcke och leiake för era svar. Nu vet jag lite mer om vad som gäller för att vara förberedd den dag det smäller...
Vill även passa på och önska Gott Nytt År 2014 till alla er som generöst delar med er av era kunskaper på Forumet.

Hagaherrn!

Man tackar och önskar dig ett Gott Nytt År. Ge dig själv en ny dator i julklapp med W8 om du inte redan har en sådan.

Då behöver du inte göra en "fabrikare" på många år.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem