Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Fransk TCP-kabel

Fransk TCP-kabel

Hejsan

Har precis kommit över en fransk bärbar dator. I frankrike har de tydligen inte samma standard som vi till kontakterna till nätverkskabeln. Sladden passar inte helt enkelt!

Är det någon av er som har råkat ut för samma problem? Tycker att det borde finnas en adapter eller konverterare av ngt sort man kan köpa men jag hittar ingen.
Antal svar på detta inlägg: 17
Sidor: 1 2 Nästa »

TP kabel är likadan äver hela världen det är en standard. Så troligen har du ett modem eller annan typ av nätverkskort.
Du kanske har råkat få en 4/6-stiftad telekabel istället för en 8-stiftad TCP-kabel?
Jorak: Hur många år har datorn på nacken? Kan det ej vara så att det faktist är en ingång till ett inbyggt telemodem? Så var det på min gamla bärbara dator jag hade för länge sen. :)
Annons
Det roliga är att vanliga telefonklips inte passar heller. Det är egentligen inte min dator utan jag har en människa från frankrike på besök som bestämt hävdar att hon använt det utaget för internet tidigare.

Dator är rätt ny typ ett år eller så. Får gå och fråga i en vanlig data/tele-butik och se vad de säger.

Tack i alla fall!
Ja hon har använt den för internet men är det ett nätverkskort eller modem?

Kanske är någon konstig fransk tele kontakt, vet inte om de är standard.
Man kan ju börja med att titta på datormodellen vad den har i
anslutningsväg.
Vad heter datorn och modell ?

Telejacken följer inte svensk standard i väggen , men rj kontakterna bör göra det. men det finns ju 2,4,6,8 poliga versioner så de är några att välja på
Göcke spelar ingen roll om det är 2-8 de passar endå i jacket. Bara att de inte har några kontaktbläck om det är 8. Det är väl 8 som är för att föra över el i Kabeln?
nja den 8poliga kan du ju bestycka som du vill
och som används i dagligt tal som rj45kontakt till tpkabel.
men det finns ju de andra också som bara har max antal poler av de jag skrev.

annars så utnyttjas ju inte alla paren i en 8pol-tpkabel
och det gör
möjligheten att göra dubbla anslutningar så här (splitter)
eftersom det bara behövs 4ledare/2par till en anslutning.

1-1a
2-2a
3-3a
4--1b
5--2b
6-6a
7--3b
8--6b
observera att 1a-6a 2b-6b är fortfarande 8pol-kontakt.

eller att använda de överblivna till något annat. men då är man ute på ytterligheter.
alltså våran rj45kabel/kontakt har 8poler och den bredden är standard för nätverkskablar.

för att ännu mer göra det krångligt så kan spänningsmatningen
till fasta telefoner ha en lika 8polig kontakt.
Linjen in har oftast en 4polig kontakt, där bara 2kontakter behövs
men där det kan finnas 4kontakter för den vidarekopplingsfunktion eller bortkopplingsfunktion som finns möjlig att utnyttja. Alltså man bryter bort linjen för vidare koppling när telefonen används , denna kontakt brukar också vara vanlig i modem.

den här 4pol kontakten användes också för att ansluta telefonluren, då användes alla 4 ledarna.

den 6poliga brukar användas i sammanhang där man har handsfee-sett med en extra facilitet som on/off eller dyl.

vet inte om det klarnade för er. är lite dissie just nu , skall gå och lägga mig i bingen
Hela världen måste har 8 kablar i en nätverk TCP.
det finns oilka sort kablar.

enda felet sitter vi har inte samma telefon utag hela världen
det är en modem 56k. kan du dra bort kortet?

finns det kort plats ledig? skaffa dig nytt LANCard
eller nytt usb lan.

Fajjer vad du riktar med 6 spolsar är isdn och finns inte TCPkabel. förstår inte
Gösta: Om du läser om mitt inlägg så ser du faktist att jag skrev "8-stiftad TCP-kabel".
Jag har aldrig påstått något annat.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem