Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Förlorad systemmapp

Förlorad systemmapp

Kan någon hjälpa mig.
I höstas när min nya dator med win8 kom så skulle jag ändra i de kataloger som ligger i vänsterkanten på utforskaren. Det finns ju Bilder, Dokument, Hämtade filer och Musik. Jag skulle flytta dessa kataloger till en annan hårddisk än C disken men något blev fel och jag har två kataloger som heter Dokument och som innehåller samma saker, men jag har ingen katalog för Bilder. Har försökt att skapa en sådan, men det lyckas inte.
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

sök på namnet bilder eller Picture och se om mappen finns kvar, men börja inte bakvägen genom att skapa saker med samma namn, då hamnar du alltid fel
Ser du "Bibliotek"i vänsterkanten av utforskaren kan du väl högerklicka den rubriken och välja återställ standardbibliotek eller vad det heter?


Annars kör detta kommandot, kan kanske ge en ledtråd om mappen finns kvar

Shell:My Pictures
Har provat att återställa Biblioteket och flytta kataloger, men jag får bara dubbla kopior av den som heter Dokument och ingen Bildkatalog
Annons
sökte du på som jag frågade PerAsk

det jag frågar om ställer inte om något.
det Wacko föreslår är att återskapa huvudkataloger och är bra om man har kvaddat dem.

men finns din katalog kvar och bilderna ???
det är ju det mest viktiga
Om jag letar reda på Biblioteket så finns katalogen som heter Bilder där samt Dokument, Filmer och Musik. Där syns den, men inte om jag sedan klickar på utforskaren. Då har jag istället två Dokumentkataloger som innhåller allt. På hårddisken och i utforskarträdet finns inte Bildkatalogen i den övre delen av trädet.
men finns bilderna kvar ?

isåfall är det enklast att skapa ett nytt konto och flytta filerna , inte huvudkatalogerna, det du kan förlora är genvägar osv i IE mm och annat som ligger i det dolda filsystemet under user/name.

eller så är det två utforskare bredvid varandra och du drar dem tillbalka dit de hör hemma.

problemet är att vi inte kan se hur de ligger i förhållande till huvuddelen user
för du kan aldrig skapa en till huvud katalog för de olika underkatalogerna så länge de finns en kvar. systemet känner av detta och skapar bara kopior fast du inte ser det i filhanteraren.

en kraschad user profil , brukar man snabbast fixa med att skapa en ny vid sidan om, men inte ta bort den gamla innan man flyttat det man behöver ha kvar i filväg.

alternativ : katalogen kan vara dold och den skall du kunna ställa om genom att högerklicka och ändra atributet, och även vilka underkataloger den skall visa eller externa kataloger osv

alternativt högerklicka på biblioteket och återställa det
Ett roligt inslag i denna tråd. Om man lägger sina mappar i Skydrive t.ex. då slipper man att fundera på var grejerna tagit vägen. Man får inte glömma bort
lösenordet till sitt Microsoftkonto. Då blir det genast svårare.

Här är dom roliga inläggen som många har råkat ut för.


http://korta.nu/5tuzg

leiake , mappen i PerAsks fall är inte borta
om den och filerna finns kvar men har dolts eller hamnat på fel platts.

ett vanlig problem som många som använder sig av dra och släpp tekniken hamnar inför förr eller senare.

men gör man sen fel . när man skall fixa till det, kan det försvinna
det gäller alltså att hålla huvudet kallt
OK! Jag fattar vad du menar. Men dom flesta har ju troligen Facebook och har skickat sina bilder både till hö.och vä. Det är bara att be att få dom tillbaka om
inte ögonvitorna är för röda och glansiga.

Om vi ser saken på sikt så är väl molnet bäst av allt. Jag lägger i alla fall bilder och dokument av värde i molnet.

Skydrive 7 GB
Dropbox 2 GB
Google Drive 10 GB
Hotmail 7 GB
Gmail 10 GB

Det blir 25 långfilmer typ Ben-Hur som får plats gratis. Ofattbart!
Undrar varför dom är så snälla. Vad har dom i kikaren.

Det är svårt att tappa molnet. Nästan omöjligt. Har man lösenordet i huvudet
så är molnet som ett häftplåster som inte går att ta bort.
det leiake kaske vi kan ta i en annan tråd.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem