Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Någon som är duktig på Excel?

Någon som är duktig på Excel?

Jag har ett Excelark med en lång formel, som blir längre för varje vecka.
Det är så att jag fyller i mitt blodsockervärde som presenteras i ett linjediagram vecka för vecka. Varje dags värden fyller jag i en flik, t.ex. vecka 8, vecka 9, vecka 10 osv. I linjediagrammet kan jag se hur/om det varierar vecka för vecka sedan v 23 förra året.
Formeln som styr linjediagrammet är medelresultatet vecka för vecka. Vecka 23 i t.ex cel A36. Själva värdet i cell A37. Värdet för veckan efter i cell B37 och veckonumret i cellen ovanför, till höger om vecka 36.
Så småningom har det blivit en lång horisontell radda med värden, så nu är jag borta vid AM36 med veckonummer och AM37 på värdet, cellen under.

Det jag försökt, och vill göra, är att korta av raddan och fortsätta på raden under.

Jag skulle vilja bryta vid kolumn S, alltså cell S36 (vecka 41) med värdet i S37
och fortsätta på rad A38 med vecka 42 och värdet i A39, och sedan fortsätta veckan efter i B38/B39 utan att diagrammet bryts.
Jag har försökt på alla möjliga sätt, men diagrammet bryts och det blir en kurva till...
Tänkte om det fanns nå'n Excelexpert på forumet???
Antal svar på detta inlägg: 16
Sidor: 1 2 Nästa »

Har du googlat på detta, Jag gjorde det "radbrytning i excelformel" och det dyker upp en massa träffar. Jag har inte någon aning om det blir som du vill men du kan väl kolla
Såhär står ett svar som du kanske kan på något sätt tillämpa??

="test" & TECKENKOD(10) & "rad 2"
Någon hjälpte mig med en formel för några år sedan. Användarnamn blueid-1.

finns en hotmail adress.
Annons
blueId_1 är användarnamnet, bara så ni kan söka på han förslag
http://www.internetstart.se/forum/las.asp?id=98442
Hej Igge!
Jag har ingen patentlösning för ditt problem på rak arm, men jag antar att anledningen till att du vill ha radbrytning efter kolumn S handlar om att det är mer bekvämt att slippa scrolla bort till höger för varje värde du ska fylla i?
I så fall har jag ett förslag som du kanske kan använda så länge:
Flytta de inmatade värdena för vecka 42 och framåt ditt du vill enligt ditt exempel, sedan skriver du in formler i T36 & T37 som hämtar dina inmatade värden för vecka 41 (i cell T36 skriver du alltså "=A38"). Sedan kopierar du denna formel dels till cell T37 men även bortåt höger tills det är dags att ändra till nästa radbrytning.
Då kan du låta diagrammet vara länkat precis som idag till detta område som blir så enormt brett, men du kan mata in dina värden utan att behöva scrolla.
Hängde du med?
Tack blueld_1 Det funkar ju i cell T36, där står det ju då v42, efter jag flyttat hela raden och skrivit =A38 i den, men jag måste ju skriva =B39 i U36 osv, så raden blir ju lika lång ändå....? Eller har jag tänkt fel???
Ska kolla lite på PerAsk:s förslag nu Tack
Nu har jag helt ärligt inte satt in mig exakt i problemet.
Men vid hastig genomläsning kan kanske F4 tipset vara av intresse?
Om man står i en formelcell och bara "drar" den åt något håll, ökar/minskar ju värdena i formeln.
Dessa kan enkelt låsas med ett, eller flera $-tecken.
Detta göres enklast genom att ställa sig i formeltexten ovanför, och trycka F4 tills man har rätt låskombination.

/Zap
Jo du har helt rätt att raden blir lika lång, men genom att du förbereder den raden med alla formler (som du alltså kan kopiera åt höger om du låter bli att låsa referenserna), så kan du ju hela tiden sköta din inmatning på raderna som är mellan kolumn A-S utan att behöva flytta dig bort till höger i arket.
Diagrammet kopplas ju mot de rader där du har formlerna så det hänger med hela tiden.
Jag trodde det viktiga var att:
- Få en enkel inmatning utan att behöva scrolla bort till höger
- Få diagrammet kopplat till alla värden trots att inmatning sker på flera rader

Jag tror inte det finns något sätt att koppla ett diagram till serieetiketter och serievärden som är fördelade på flera rader utan att få det uppdelat som flera linjer tvärr...
Glömde:
Sen skulle jag föreslå att lägga inmatningen i vertikalt istället oavsett hur du väljer att göra i övrigt.
Tittar jag på min skärm med den upplösning jag har så kan jag lägga in drygt 30 veckor med värden vertikalt, medan jag bara kan lägga in 20 värden horisontellt innan det krävs scrollning.
För diagrammets del så spelar det ingen roll om källdatan är vertikal eller horisontell.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem