Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Hur ska jag koppla?

Hur ska jag koppla?

Hej!

Jag har ett problem. Jag vill koppla in en cd-rom, en dvd-spelare och en dvd-brännare. Jag vill även koppla in 2 hårddiskar. Hur ska jag koppla för att få det att fungera. Jag har IDE 1 och IDE2.

Kan man bara koppla in två saker på varje LR?

Tack för att ni hjälper mig.
Antal svar på detta inlägg: 10
Jag undrar vilken som ska vara master och slave och hur gör man om man ska ha 3 saker i t.ex. IDE 1?

Hoppas att det är någon som svarar nu
jag är inte så insatt i det men jag tror inte att du behöver cd-rom om du har DVD-spelare för det funkar som båda.
Vad det gäller hårddiskarna så är det bara att koppla in dom "efter varann" men man måste ändra inställningarna i BOISet, sätta den "HDD2" som secundär. tror jag.
nej du kan inte koppla in 3 saker på en IDE kanal. Det är 2 enheter per IDE kanal. Sen är det bara att jumpra om dem så att ena är slave och andra är master (det gör man på HDD respektive CD/DVD), eller så kan du köra cable select men det är inte att rekommendera.
Annons
Okäj, men hur kan det då finnas 4 platser för hårddiskar och fyra för cd-rom mm?
Platser?

Finns det två IDE kontakter på moderkortet kan du ha 2+2 enheter = 4 totalt.
Ja, det finns 2 IDE kontakter på moderkortet, men det går ju att skruva fast mycket i datorn
David , som Rob skrev så har du ju bara två kontakter.
Skall du fylla de fysiska plattserna med ytterligare hårdvara.
så får du installera ytterligare ett styrkort för detta.

Äntligen!

Svaret kom av Göcke, men för att göra det ännu enklare, så kommer här en liten fördjupning.

Du skall komplettera din dator med ett "controller" kort, det sätts på plats på ledig PCI plats och detta ger dig ytterligare 2 IDE platser ( kallade IDE3 & 4) På dessa kan du koppla in ytterligare 4 enheter!

Lycka till!

// M
Och så ytterligare en förtydligan Chassit(datorlådan) Har inget som helst att göra med moderkortet förutom att det är något att skruva fast moderkortet och andra enheter i. Du kan lika gärna ha grejerna ligga löst på skrivbordet (inte att rekommendera) då kan du ju ha flera miljarder hårddiskar och cddvd liggandes där men det förändrar inte faktum att det bara finns två kontakter på moderkortet. Simpel logik.
David.
Varning dvd-burn och eller dvdplayer kan inte köra två samma produkter IDE.
men det finns fil man kan hämta ifrån din modekort tilverkare.

(Gör så)
IDE1 enbart hårddiskar

IDE2 DVDbränare [Master]
DVDplayer [Slav]
men då skall du ta bort en byggel finns modekortet står 125DSlot
finns din minaulen din modekortet

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem