Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

hyvla hårddisken

hyvla hårddisken

Hejsan, kan någon hjälpa mig med ngt program som tar bort "allt" från hårddisken, jag har strul med XP och får inte bort massa konstiga små program när jag formaterar...

Fanns ett program som hette killdisk men det vill inte heller hjälpa mig med XP...

Mvh Åke
Antal svar på detta inlägg: 22
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Du måste va den första som får små program kvar när du formaterar. Det blir inget kvar när man formaterar således har du inte formaterat snarare defragmenterat..........
nix, kan formatera....men så fort jag sätter i Dell-skivan med operativet och installerar det efter formatering av partitionen så börjar det dyka upp porr-sidor samt ett program som vill kapa mitt tfn-modem??

Hur djävla mysko som helst.....
Ladda ner Delpart från bootdisk.com.
Det är ME:s startdiskett med ett riktigt formateringsprogram.
Du skriver Delpart för att starta programmet..
Hoppas du kan lite DOS-grunder..
Radera ALLT, SPARA och börja om.
Antagligen har du en partition kvar nu, som "skiten" ligger kvar på?!

Annons
tackar ödmjukast!
Åke: Det där problemet tycker jag känna mig igen! Det har blivit relativt vanligt.
Anledningen till att dina problem ej försvinner när du formaterar hårddisken är garanterat att du har ett bootsectorvirus. Då spelar det ingen roll om du formaterar på vanligt vis.
Vad du borde göra är att skaffa dig en DOS-startdiskett och sedan skriva fdisk /MBR
vilket återställer Master Boot sectorn på disk 1. Efter det så formaterar du om datorn på normalt sätt med din XP-skiva!
Ja, troligen Dells egen system partition för viktiga filer som ligger kvar och är infekterad. Går ej att ta bort om man inte tar bort den utökade partionen först men som inte är en logisk partition. Är bara glad om man får bort företagens så kallade säkerhets partitioner. Dom är bara fulla med skit och oftast installerar dom för installerade program i roten på C: ,när alla vet att man ska använda program mappen för alla program. Hur dumt som helst!

Jag har formaterat många hårddiskar i mina dar men aldrig hört talats om detta problem. Även fast en generell formatering aldrig rensar till 100 % eftersom det går att komma åt gammal data med speciella program så ska en vanlig formatering aldrig orsaka några problem!

Hej!

Jag har samma problem men mig veterligen är det bara original dos 6.22 som kan radera hela hd:n....suck!

vilka rövarhistorier det florerar i dag då.
Åke har nog inte berättat hela sanningen.

och skall ni skriva över allt så är det lågnivå skrivning till disken
som skall göras.
dessa program kan ni förmodligen hämta hos hårddiskleverantören.
Under benämningen maintenance eller diagnos.
Men om ni inte har råd att förlora en disk, så ge er inte på detta.

En ren gissning är att Åke har flera partitioner och att han inte tar bort alla för att han vill behålla något på dessa.
Och att han samtidigt är uppkopplad på nätet när han installerar.
Allternativt att han använder sig av en infekterad cd.

mickael_a är nog närmare sanningen , ta bort alla partitioner
skapa nya och formatera om. För att just testa en ny installation.
Hej!

Göcke:
Det är ingen rövarhistoria..det är känt att en vanlig formatering i win xp INTE tar bort all info..
Detta för att man skall kunna återställa allt om man skulle formatera av misstag..och sedan ångra sig..
Ett bra sätt att "formattera" är att partitionera om disken. Du behöver inte ändra antalet enheter. Det räcker med att först ta bort alla enheter, och sen skapa om dem igen. Då läses de på nytt igen. Man behöver inte formattera innan, kör bara fdisk från dos, inte från kommandotolken utan starta upp datorn med startdiskett.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem