Tisdag 23 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Tokig för mindre

Tokig för mindre

Hej..
Om jag ska koppla upp mej på internet så fungerar det i ca 2-5 min sedan blir det tvärnit. Kommer ingen stans. Sidor kan inte visas. Har hållit på i en vecka nu.
Har modem (bor på landet)
Har felanmält till Telia men dom säger att det är elstängslen till hagarna som stör ut för gräset kommer i kontakt med eltråden. Jag har väldigt svårt att ta det, för då skulle det väl vara boväggar från början och inte efter 5 min?
Ska jag ladda ner något så går det en stund, men sedan bryter det alltid på samma ställe.
Kan jag ha fått in något i min dator som ställer till det såhär?
Tycker att datorn blivit trög för övrigt.
Jag har Norton System Works. Antivirusprogram som är uppdaterat. Kört Ad-Awere SE och Spybot- Search & Destroy.

Ha det gott/ Åsa
Antal svar på detta inlägg: 17
Sidor: 1 2 Nästa »

Åsa är det samma tid vid alla nedkopplingar och är det ett uppringande modem du har?
nu sitter jag uppe och det går skapligt men trögt. Har ett uppringande modem. Försökt uppdatera Spybot programmet men det slutar uppdatera vid samma ställe. Samma med andra uppladdningar oxå. Det är precis som datorjäkeln inte vill uppdatera. Mailen har stått och tuggat men det funkar bättre nu.
Det har ingen betydelse när på dygnet jag är uppe.
Internet Explorer måste stänga ner ibland för ett fel uppkommit.
Har du luftledningar eller häng-kabel som ditt telia abbonemang distruberas genom.

Kan man misstänka att du bor i en av de regionerna som drabbades av stormen?
eller att du har flera telefoner i ditt hushåll?

Det där med gräset kan du glömma , i såfall kan du säkert höra ett biljud även i telefonen. Och det är i såfall definitivt ett fall för servicepersonal att ta itu med detta.

Har ni luftledning så kan det vara spräckta isolatorer som orsakar
problem vid fucktig väderlek. och förmodligen skulle ni märka detta även i ert vanliga telefonerande.

ett annat alternativ är att ni har flera telefoner inkopplade och att de dämpar signalen från modemet. Då blir det genast lite kinkigare om ansvarsfördelningen.

detta om just tele-ledningarna.
Annons
Det är grävda ledningar och ja, visst var vi drabbade av stormen. Men vi ligger inte i det värsta området. Vi har som du nämner haft svårare vid regn att surfa, men det har alltid blivit bra igen när det blir torrt väder. Vi har haft Flextronic här flera ggr varav en gång letade dom fel och mätte inne.
Ska skifta modem och se vad som händer. Vi har en bärbar telefon inkopplad på samma jack men det blir ingen skillnad om vi kopplar bort den...
Ett bra test med en annat modem. lycka till
Hej Åsa
kan du höra för vem är ledningmästare (chefen)?
jag tror telia berätta och får ett nr.. ring kolla..

Telia hyr massa olika kabel operatörer..
Nu förstår jag tyvärr inte vad du menar. Flextronic är det som åker ut och fixar fel, om det är det du menar?
Hade precis samma problem. Själv har jag COmHem via kabel TV. Det enda som hjälpte var att formatera om hårddisken och lägga in Windows igen.
Meckigt Värre!
Nä skippa formatering snacket här
Åsa,jag har haft ett liknande problem när jag körde modem,har adsl nu.jag bor ochså på landet och fick ungefär liknande symptom som du,och efter många påstötningar till telia så gjordes en utförlig mätning av linan,och dom hitta en liten spricka i ledningen ca 500 m från mitt hus.efter att dm lagat den så flöt de på som vanligt,långsamt som de gör med modem men ändå skapligt.behöver inte vara stor spricka i ledningen för att det skall skapa trubbel.ligg på och kräv att dom skall göra en utförlig koll av linan.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem