Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Samsung Tab3 och Internet via mobil

Samsung Tab3 och Internet via mobil

Ifjol använde jag min dator och en USBkabel till mobilen för att komma ut på Internet i sommarstugan via Tetherprogrammet. TetherWindowsversion) i datorn och en Androidversion i mobilen.
Jag vill ha samma möjlighet via min Samsung Tab3 men förstår inte hur. Tab3an är ju en Android liksom mobilen.
Jag hade för mig att Tab3an skulle kunna kopplas ihop via mobilen på ett enkelt sätt. Men hur? (Är väl för trögtänkt nu)
Antal svar på detta inlägg: 9
via wifi så borde det fungera med internetdelning , men det borde du ställa in i din Samsung Tab3 först , så borde det dyka upp som trådlöst nätverk i din dator eller så gör du det via mobilen
Jag fick hjälp via http://goo.gl/Ct4zFz
Men det går tungt för Telia har inte byggt ut lika mycket här som exvis Tele2
Birger!

Bra tips vi fick genom din länk.

Länken är snyggt kortad av dig med hjälp av Goo.gl.
Det ser prydligt ut. Minst sagt.
Annons
Man kan ju inte begära mer än det man har..
men det är bra att ni nu har en sida som förklarar det många inte vet om
Har nu kollat i bruksanvisningen till telefon så hittar jag där bl a på sid 115 följande:
"› Portabel Wi-Fi-hotspot ● : Ställ in för att använda enheten som en trådlös åtkomstpunkt för andra enheter. USB-internetdelning ● : Ställ in för att använda enheten som ett trådlöst modem genom att skapa en USB-anslutning till en dator. Bluetooth-internetdelning ● : Aktivera Bluetooth- anslutningsfunktionen för att dela ditt mobila nätverk med datorer via Bluetooth. Hjälp ● : Visa information om hur du använder Internet- delningsfunktioner. Wi-Fi Direct › Aktivera Wi-Fi Direct-funktionen för att ansluta två enheter via Wi-Fi utan att behöva en åtkomstpunkt. "

Där står det i slutet Direct-funktionen....utan att behöva en åtkomstpunkt.

När jag kollar i telefonen så står det "peer-to-peer".

Ska detta vara ett snabbare sätt????
Vad tror du Göcke?
du vill väl inte ha en anslutning med kabel , så då utesluter jag USB

skall du ha telefonen med dig och har utrymme för surfning i den är det nog WiFi direct du skall använda och ansluta dig trådlöst via den

vill du kan du ju alltid testa via bredbandsbolaget och se hur snabbt du får det.

men jag skulle dela det via internetdelning över wifi

då kan du köra var du än är utan en massa sladdar

men glöm inte att slå av funktionen när du inte använder den
Via USB-kabel hade jag ifjol via Tether då den mobilen jag hade då/Androiden hade version 2.. och där fanns inte tillägget Internetdelning.

Så nu blir det trådlöst. Då finns tydligen 2 varianter:

1. Internetdel. och port.hotspot
samt
2. Wi-Fi Direct. Ställ in peer-to-peer anslutning

Båda går ju över Wi-Fi.

Får väl testa dem mot bredbandsbolaget och se om det blir någon skillnad.
Återkommer med resultat.
Sitter i stugan. Kör mot Internet via Samsung mobil(billig under 1000 kr) och Samsung s3 platta. I och med att antennen på mobilen sitter i botten på den så vänder jag den upp och ner. Via Bredbanskollen fick jag följande värden. 3,7 ner och 1,1 upp. Jag är faktiskt nöjd.
Göcke -vad tror du ommin slutsats om antennen?
Vänder jag på mobilen så får jag 3,3 resp 1,0.
det brukar vara lite som kan göra det lilla extra
och det är nog rätt slutsatts du gör .

det viktigaste är ju att du ser ett resultat

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem