Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Hobby och motor

Storkarna i Skåne

Storkarna i Skåne

Jag har hittat något som tar upp en stor del av min tid.

Av en slump, som jag inte minns, så hittade jag en webbkamera som följer storkar i Skåne.

Redan när dom var ägg så kollade jag.

På 5 veckor så har dom ungarna i boet som jag följer blivit så stora att jag måste titta ordentligt för att hitta dom, annars kan jag missta dom för mamma eller pappa.

Hur kan en gammal Stockholmare fastna på dessa småttingar? Ja, säg det den som vet.

Antal svar på detta inlägg: 2
Storkarna i Skåne flyger

Nybambi!
Tack för tipset om Storlarna i Skåne! Var inne, i morse kl 5:29, och tittade till storkboet. Det var helt tomt! Storkarna är inte så vackra som ”gjusarna” men ändå stiliga på sitt sätt! Kameran är lika skarp som i Estland men tar bild med några sekunders mellanrum, det blir lite ”hackigt”. USA-gjusarna verkar ha klarat den närgångna bevakningen. Här zoomar teknikerna väldigt nära, när det händer något särskilt intressant. Man ser då bara en liten del av fågeln, det måste väl bli ett ”surrande” ljud av en zooming?

Synd att man inte får se en snygg glidflygning, från bokameran! Man blir nog aldrig nöjd! Ska kolla om inte Youtube har en ”gliding”. Stork heter visst likadant på English, Stork! Jodå, det fanns; http://korta.nu/stork. Vingspannet ser enormt ut men är tydligen bara ca 155 cm – mot havsörnens 250 cm!

Ha en fortsatt skön sommar, just nu bara 17o C, ute. Men solen börjar dyka upp över trädtopparna – morgonpromenaden får vänta lite!
svennews! Har inte varit här inne på ett tag och hittade ditt inlägg nu.
"Gjusarna" i Estland. Nu blev jag nyfiken. Berätta gärna mer.

Nu på äldre dagar så har jag blivit väldigt förtjust i fåglar.

Det måste vara ett arv ifrån mina föräldrar och brorsan, som tyvärr inte kan spana längre. Kanske förresten, dom finns ju i dom sällare markerna.

Du hänger väl med storkarna i Skåne nästa år, då vi får följa ett bo i frihet, om jag inte missuppfattat alldeles.

Ha det gott själv i hettan, bra eller inte, smaksak.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem