Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Bitcoin Utopia

Bitcoin Utopia

Bitcoins verkar vara glödhett just nu men jag undrar om det kommer fungera?! Kan det verkligen ersätta pengar?

Vad tror ni?

Antal svar på detta inlägg: 14
Sidor: 1 2 Nästa »

Om Bitcoin tror jag inte. Min hjärna säger nej till sådant. Först trodde jag det var
ett Aprilskämt, men det verkar ha substans.

Dom hade ju tulpaner som betalmedel en gång i tiden. Skall man spela på
hästar i V75 så får man bära med sig 30 tulpaner om varje är värd en tia. När
ATG-butiken är full med tulpaner så stänger den.

Vinner man så får man 100 växthus med tulpaner.
Den som sett Zeitgeist vet ju att riksbanken kan trycka upp pengar om så behövs men då stiger inflationen. Men Bitcoins bygger på alghoritmer och det sägs att det bara går att framställa en viss mängd då. Huruvida det är sant eller inte vet jag inte.

Om BC kommer fungera så blir det nog den största revolutionen sedan hjulet uppfanns.

kommer det att fungera om länder förbjuder bitcoin?

Kina mfl har ju förbjudit det..
Annons
Det verkar som om BC avslöjar vilka länder som i själva verket är diktaturer. (Kina vet vi redan) Sverige nästa? Men jag tror ändå att BC skulle gynna ekonomin.
Jag tycker att vi skall övergå till digital valuta i hela världen. Då blir det svårt att
göra skumma affärer.

Bitcoin är en väg.

Alla länder kan forma sin ekonomi på ett bättre sätt om man sköter allt digitalt.
Som det är nu lurar alla skojare oss på miljarders miljarder. Dessutom betalar
dom ingen skatt, eller i alla fall mycket lite.

Tänk er när Obama säger i TV att vi övergår till digital valuta. Sedlar till ett
maxvärde av 5000 dollar inlöses.

Bankerna och mellanhänderna verkar bli överflödiga med BC. Men räntesystemet upphör väl också med BC?
Man får ju ändå ingen ränta på insatta sparpengar och även om så vore är det ett hån till ränta. Så vad spelar det då för roll om alla går över till BC?
Min hjärna är inte byggd för Bitcoin. Den är inställd på sedlar.

Virtuell valuta heter detta fenomen Bitcoin. Men som allt annat så finns det säkert
både nackdelar och fördelar.

Här är en bra artikel om Bitcoin. Fattar ni vad dom menar i den artikeln så är
ni över normalbegåvad på gränsen till geni.

http://korta.nu/wyxfn

På tal om ränta på sina besparingar så är den noll. Om några månader så får
vi antagligen betala för att ha ett konto med våra besparingar.

Det är bättre än madrassen ifall det brinner.
Bitcoin är ju bara ytterligare en valuta men jag litar nog mer på riksbanken än någon enskild individ som kommit på någon algoritm. Känns fortfarande lite som pyramidspel.
Ändå är detta intressant när etablissemanget utmanas av nya krafter och det visar på att nuvarande system upplevs orättvist och svårt att kontrollera.
Jag var med och ordnade en resa för några år sedan och den ansvarige skickade ut info: växla 1000 kr i US-dollar och dito i resecheckar. En kille från Blekinge ringde och sa: vi har inte valutan ”dito” i Karlshamn och kassören ringde både huvudkontoret och Riksbanken men ingen kände till Dito! Vad ska jag göra?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem