Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Pensionen

Pensionen

Varför var man tvungen att låna ca 260 miljarder på obestämd tid från pensionsfonderna.
Sjömanspensionen konfiskerades trots fackliga protester.
En 50 lapp mer är inte en pensionär värd. Detta kan slå tillbaka på kommande val och är övertygad om det. Det är ju en stor väljargrupp och kan avgöra valutgången var så säkra.
Idén med att pensionen delvis och sakteligen mer och mer skall bygga direkt på marknaden och börsen är ju rena farsen. Ingen vet ju hur en fond kommer att gå, inte ens någon av de som studerat ekonomi, fonder och aktier i hela sitt liv och så begär de folkvalda att vi skall göra det.
Ett skamligt påhitt !
Löner förhandlas upp varje år, säkert som Amen i kyrkan, men pensionerna skall följa "marknadsläget".
Det är inte vi som styr marknaden, men skall klä skott för den.
Vem i hela världen kan ha kommit på något sådant och att alla i riksdagen håller med tyder på en viss okunnighet och att totalt vara utan empati.
Man kan förstå att vissa politiker har svårt att sätta sig in i enkla människors vardag med en allt annat än värdesäkrad pension medan de, efter deras "svåra år" som politiker, kan dra er tillbaka och inte behöva lyfta ett finger i tiotals år och ändå leva gott på det.
Se t.ex. på Mona Sahlin hon har en pension på ca 50.000:-SEK/mån trots att hon bara haft en årlig inkomst på ca 270.000:-, och med de förutsättningarna så förstår jag att det är näst intill omöjligt att sätta sig in i småfolkets bekymmer.
Det är förmodligen så att politiker skaffat sig dyra vanor.
Sedan tillkommer det orättvisor i att de som "kom igår" får full pension emedan de som bott här och jobbat, i ett antal år inte får samma pension och inte ens en fd husmor som slitit hela sitt liv för familjen och barnen kommer upp till deras "gräddfilspensioner".
Alla säger att "vi inte har råd med det", men konstigt nog så kan andra sociala utgifter, de som det är tabu att ens tala om, får stiga hur mycket som helst, ingen koll eller information om hur stora de är och utan tak !

Pensionärer ser och förstår mera, och kan vara aktivare, än politikerna anar och kommer att stödja det block som lovar att under 2015 rätta till det som är möjligt.
Antal svar på detta inlägg: 4
Ett bra sätt att påverka vår pension är att kliva ur hjulspåret och tänka nytt. Det gör vi genom att lägga vår röst på det enda politiska partiet som talar för oss i pensionsfrågor, sjukvård, äldreboende m.m. Partiet för OSS är SPI-välfärden.
Tillsammans blir vi starka.
googla på SPI-välfärden för mer information.
Hade gärna lagt min röst där Orvar, men som jag ser det finns det inte en möjlighet att de kommer att få en chans att påverka, idag finns bara ett parti med en möjlighet att påverka, de har dessutom haft detta på sin agenda i flera år, och de kommer att få min röst....
Min röst kommer att hamna där med fast jag inte är pensioner än, men jag kommer väl dit när det lider, och dom som fått full ATP = 40 år i arbetslivet bara genom att flyttat in över vårt lands gränser, utan att behövt arbeta en dag.
Annons
Tyvärr är det så att varje röst till partier som inte har rejäl möjlighet att komma över 4% spärren är bortkastade.

I värsta fall kan de orsaka Nader effekten ,ni kommer väl ihåg hur han i USA drog så många röster från Demokraterna att historiens sämsta president fick makten och kunde starta världen mest idiotiska krig.

Det enda viktigt är att byta ut nuvarande regering som har skapat ett klassamhälle i Sverige och bara ideologiska skäl trakasserar pensionärer.
Om det sen blir bättre är en annan sak, sämre kan det inte bli.

Sämre tider har jag bara upplevt under Bildts regering med 500% ränta, arbetslöshet över 12% och sk. egenavgift.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem