Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Formatering

Formatering

Jag ska formatera om en dator och måste börja med windows 7 och sedan windows för att slutligen installera in windows 8.1.

Nu till min fråga, när ska jag under denna process installera in chipset, ljudkort, nätverkskort?
Antal svar på detta inlägg: 10
det är bara att installera OSet så installerar det de delar som hittas. via OSet
skulle det vara något som saknas tar du det sist i win8,1
Så du menar att Windows hittar installationsfilerna själv till de olika grejorna
ja, om de finns
Annons
Göcke har fel, OS:et installerar bara basic och via winupdate får du bara basic men ska du sen ha drivrutiner får du leta på resp tillverkare för ljudkort, grafikkort,mus, skärm, USB, Touchpad m.m

Ett d-la jobb m.a.o

Windows installerar bara Microsofttillbehör och säkerhetsuppdateringar för Microsoft.
men med basic så kommer du så lång att du kan ladda hem drivrutiner som är special. och drivrutinerna som är basic är inte så dåliga att det behöver ta stopp i hanteringen.

annars så är det drivrutiner från datortillverkaren eller hårdvaran som gäller
om de finns för det Oset
annars så är det äldre drivrutiner du får installera från samma leverantör

men gör inte som Harlekin33 , ladda hem drivrutin sökare .
för då får du in mer skit än vad du behöver.

jag vet vad jag snackar om.
så här kan ni inte slå mig på fingrarna.
Göcke har helt rätt ,de drivrutiner som finns med i OP,s installationsfilen räcker från början och bättre kommer med uppdateringar.

De drivrutin tjänster som finns på nätet ska man undvika som pesten.
Varför komplicera datorlivet?

Gör som Göcke säger, så slipper ni problem..

För att svara på Topic så installerar du först OS:et och sen allt som finns i Windows update och efter det alla drivrutiner.

Alltså..

1. Windows
2 Windows Update
3. Drivrutiner från resp. tillverkares hemsida.

Och sen säkerheten som Brandvägg, Antivirus m.m och på det så får du ännu mera säkerhetsuppdateringar. att installera på kuppen

*suck* och mera *suck*

Säg till när du kommit igenom dom första 2 punktera.

---------

Alt. 2:

Köp Win 8 OCD i affären

Formatera datorn och installera Win 8.1 direkt så slipper du omvägen om det är möjligt.

-------

Alt.3. Uppgradera till Win 8 direkt genom Win 7.
det är rätt roligt att man suckar för något som i stort handlar om att byta OS
som är i det närmaste lika besvärligt oavsett om de är Linux/iOSx/windows eller vad det är för något OS, jag kan inte se skillnaden tyvärr, men man måste alltid göra allt i rätt ordning
Jag ska formatera om en dator och måste börja med windows 7 och sedan windows för att slutligen installera in windows 8.1.

Nu till min fråga, när ska jag under denna process installera in chipset, ljudkort, nätverkskort?


svaret är enkelt , de installeras när du installerar det senaste OSet i detta fallet Win8,1 , och behövs det extra drivrutiner , så installera man dem efter installationen. av 8,1
som man alltid har gjort eller gör oavsett om det är Linux eller MacOs osv

varför göra det svårare än det är???

challe har inte nämnt vad det är för sorts win8,1 han har, om det är en oem kan han hoppa över win7 och gå på direkt på win8,1 osv
han har inte nämnt vilken typ av dator eller modell/märke osv
där hade han kunnat få hjälp att se om det fanns begränsningar i hårdvaran. mm

Själv e jag väldigt less på både Windows och Linux med allt jox runtomkring som man måste göra.

Jag vill tillbaka till tiden där man satte in ett kassettband och tryckte på play så kom det ut musik från högtalarna.




Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem