Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Mitt windows xp hänger sig

Mitt windows xp hänger sig

Hej,

Mitt xp hänger sig ofta mitt i en nedladdning eller när jag för över en stor fil till en annan dator i mitt nätverk,

Jag får alltid starta om datorn eftersom ingenting fungerar.

vad kan detta bero på?

Svante
Antal svar på detta inlägg: 10
Har du laglig XP-skiva,så kör om den,uppe på den gamla.
Det brukar rätta till det mesta.

Lycka till.
har haft samma problem jag körde med trådlöst internet
det funka inte så jag fick köra med sladd funkar klockrent nu
Kan vara hårddisken då.. Jag hade en hårddisk som var trasig och windows tappa den varje gång jag försökte flytta en stor fil från den.. Fick felet att en fördröjd skrivning hade skett till den sedan försvann den ur windows så starta man om så var den tillbaka. Har du då din windows installation på en trasig disk så blir det troligen att windows hänger sig... Men det är ju bara en av anledningarna finns en hel uppsjö.. Kan vara att din dator blir för varm så kan det blir samma problem. Något är överklockat. Du kan ha virus. Din dator kanske inte tycker om dig längre... ja o massa mer anledningar finns det.
Annons
Kan inte förstå vad det har för betydelse om han har en laglig eller olaglig XP, menar du att man inte kan köra om en bränd ovanpå. Tror du att det fattas några filer på den olagliga eller?
Svante

Vad har du för dator?
Processor?
Hur mycket ram ?
osv

Vi vet ju inte om du installerat XP på en P2 233 med 32 mb ram, då kan man ju få exact det problem du beskriver.
Tja, jag tror nog inte det är hårddisken, den är ganska ny.
Har inte testat disken men får väl göra det vid något tillfälle, tar ju lång tid.
Processorn är en Athlon 2000, så och jag har 512 mb internminne.
Jag tror att det kanske är någon systemfil som spökar så jag kan tänka mig att återinstallera servicepack 2.

Har virusscannat utan hittat virus.

Jag har sökte på internet efter troliga förklaringar till att systemet hänger sig, fryser, men som Rob sa så finns det en uppsjö troliga anledningar.

Men jag skall testa hårddisken!

Tack för svaren

Svante

kolla /start/kör/eventvwr. där kan finnas ledtrådar.

Hej,
Ja, nu har jag gjort nästan allt, och även testat eventvwr.
Kommer ingenstans, skall avinstallera servicepack 2, kanske det hjälper.
Är inte så pigg på att formatera och installera om Xp't eftersom
det är en piratskiva och då måste jag liksom börja om från början med alla uppgraderingar, ett jättejobb!

Ha en bra helg!

Svante
Varför är det ingen som nämner spyware/adware som i de flesta fall kan ställa till det ordentligt och påverka hur applikationer uppför sig. Prova och kör något bra spyware/adware program först eller en register fixer/cleaner innan du ominstallerar hela systemet.


"Det finns lösningar på det mesta utom det olösliga sa han som hällde vatten på oljan"
Använder du XP inbyggda brandvägg? Den lär kunna orsaka liknande problem.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem