Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Spärra ditt personnummer

Spärra ditt personnummer

https://www.esparr.se/

Läste att polisen uppmanar oss att spärra vårt personnummer så jag lägger en liten vink om var man kan göra detta.
Antal svar på detta inlägg: 8
Ok, inte fel i dessa dagar. Men, trots alla varningar så kan man ju inte låta bli att undra på detta också, är det seriöst eller är det ett sätt att få tag i P-numret ? Sorry, men numera kan man inte låta bli misstanken. L.
Om UC skulle fiffla med detta då är det slut med all handel eftersom det är handlarna som äger UC. Loggar du in så ser du ju att det är helt säkert med krypterad överföring av alla data. Bättre att ha spärrat pers,nr. än att få en massa fakturor och massor av avbeställningsjobb och polisanmälan. Och givetvis är det kostnadsfritt. Sedan är det ju hur enkelt som helst att få ut pers.nr. från skattemyndigheten så att spärra det är inte fel, Bättre att förebygga än att sitta med en massa krav.
handlar du inte på nätet med kort, så vad kan hända .?

problemet ligger ju hos bankerna och webb butikerna och utlämningsställena, de får snart fixa till hålen
det skall inte var möjligt att både sms-avisera och ha falska idhandlingar och på det kunna sno åt sig pengar från andras konton.

spärrar man sitt personnummer så är man taskigt ute.
även om polisen föreslår det, så måste det vara sista utvägen.
Annons
Som sagt, handlar på nätet då är det klart mera befogat att se till sina siffror. Men annars, "busarna" blir alltmer kunniga i att få tag i saker o ting. Det värsta man kan läsa om nu är ju när de ringer på hos äldre som inte kan försvara sig och lurar av dem allt genom att säga att det ska se över eller reparera eller nåt i den stilen, otroligt. Men händer ofta gör det. Ok, L.
Göcke säg det till dem som fått en massa avier i brevlådan att de har paket att hämta och sedan när de ska hämta paketen är de redan utlämnade för skurkarna har genom att kapa pers.nr. ordnat med en falsk fotolegitimation.
Handlar jag på internet så kollar jag upp så att hänglåset finns i adressrutan annars blir det inget handlande. Krypterar de inte överföringen ska de inta ha kunder. Sedan att företag blir Hijackade är väl inte konstigt 100% säkert blir aldrig internet. Konstigt vore detta för det finns alltid genier som gör allt för pengar det har man ju sett förresten var det inte någon som hackade Pentagon? Har för mig att jag läste om detta för ngt år sedan. Jo det stämmer se nedan.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11470499.ab

Kan de hacka Pentagon då går ingen säker!
Seal ingen går säker , det har du rätt i , men personnumret borde vara ditt personnummer ingen annans , problemet ligger i att marknaden vill att vi skall bli kontantlösa

skall vi vara det, då får de f.. ta till alla medel för att fixa det.
allt ansvar borde ligga på dem, inte den enskilde

för i så fall kan vi återgå till penga bunten i plånboken igen.

jag har själv blivit skimat i en uttagsautomat, så jag vet hur j... det är när de länsar kontot på 2sek

att sms avisera är bekvämt, men i vårt kvarter så är det redan ett antal som drabbats, så jag skjuter från höften här
det är den sk marknaden som har ansvaret inte du som kund.

går polisen ut och varnar , låter det som om de inte har resurser att fånga in bedragarna. då är det enklare att spärra personer.

Vilka ebutiker är anslutna till eSpärr?

eSpärr är en helt ny, kostnadsfri, tjänst som UC håller på att bygga upp. Här hittar du en lista över de sajter och ebutiker som är anslutna just nu. Det tillkommer hela tiden nya sajter så listan uppdateras kontinuerligt.
https://www.esparr.se/ebutiker-som-är-anslutna-just-nu

H
ur vet jag om en e-butik är ansluten till eSpärr?

Det är enkelt att känna igen om en ebutik är ansluten till eSpärr. Håll bara utkik efter eSpärrs sigill. Ebutiker som inte har eSpärrssigillet är ännu inte anslutna.

Det är inte många ebutiker anslutna ännu?
Göcke håller med dig till fullo!
Det är rent ut sagt för j--ligt att man ska behöva betala för att få ut sina egna pengar från Banken! Uttagskorten kostar ju pengar idag när betalfunktionen (Visa. MasterCard osv) är kopplad till korten. Detta har jag sagt direkt till Chefen på mitt Bankkontor vi anlitar då kunde vi få korten gratis i 3 år sedan garanterade han inget! Nej tack sa jag för jag kör med Statoil-MasterCard som är gratis och ger poäng på allt man köper så man får betalt för att använda det! Det kunde han inte ställa upp med! Och handlar man på ICA med detta kort så kan man hämta ut kontanter 500:- åt gången gratis så det är inga problem.
Man får vara lite lurig och utnyttja alla finesser som finns på marknaden. Dum i huvudet får man inte va´ för då kör de med en!

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem