Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Bra idé

Bra idé

Besökte en gammal kompis, 92 år, i somras. Hon plockade fram några väldigt bra och intressanta bilder. Jag förbannade min otur att inte ha en scanner till hands men beundrade kulturfynden och de spännande historierna bakom dem. Efter en stund pillade jag igång filmkameran i min nya ’smartfån’ och fick med en timmes berättelser. Innan vi plockade undan bilderna så höll jag ’fånen’ några decimeter ovanför bilderna och klickade fram lite bilder.

När jag kom hem så upptäckte jag att bilderna i ’fånen’ var nästan väl så bra som mina scannade bilder brukar vara. Skickar med en av mina ’favvisar’ av bilderna. Tjejen på bilden är min gamla kompis’ farmors syster, som dog 1901 i ’lungsot’. Hon var då endast 30 år gammal. På baksidan har hon skrivit ’og et godt nyt aar till mina kæra syskon på Kronowall’.

Alltså: ’fånen’ kan användas som en nödskanner!

http://forumbilder.se/DE1H0/hellen1
Antal svar på detta inlägg: 7
och snabbare går det!
vilken modell av fon använde du

en bra bild från förr.
Hej Göcke

jag är lite för snål så jag köpte en Nokia Lumia 520 - internet sa att det var den prisvärdaste - upptäckte sedan att det var en Windows fon och att det tog en månad innan den uppdaterat sig till acceptabel nivå. Nu är jag ganska nöjd och efter 'scannandet' riktigt nöjd!

Visst var Hellen en 'sød pige'. Verkade rätt kul också, teaterspexade i Landskrona 1895. Synd på så rara ärter! Mange tack för allt jobb med IS som du och Daniel gör!
inget fel i de fonarana , har själv en 630 som slit och släng,
den går det att byta batteri i också. och lång batteritid är det.

jo det är livsöden att förtälja , som finns i gamla kort



för de orden
Annons
Jag har också gamla fina bilder jag vill spara men har inte haft tid att scanna in dom. Vilket lagringsmedia är bäst om man vill behålla dom länge och säkert. Vilket format är bäst på lång sikt (50 år+) och vilken upplösning bör man ha?
Fotopapper och diafilm
Sen kommer dvd i mörka fodral
Elektronik är vanskligt hur man än ser det
Göcke
Du skrev 'diafilm'. Jag har en oanvänd rulle Kodakchrome 64. Visst är loppet kört?
är den inte för gammal och har legat i kylskåpet , kan den med lite tur fungera, framkallar gör de än

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem