Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Bankernas girighet

Bankernas girighet

På SvD finns artikel http://korta.nu/ce1 som jag tycker säger mycket om de svenska bankerna.

Jag har inget emot att man tjänar pengar på sin verksamhet, men man FÅR INTE smyga och hymla med att man gör det.

En annan orsak till att jag retar mej på hela bankvärlden är att man är giriga. Med de vinster som redovisas inom finans-sektorn borde det inte nödvändigt att optimera varenda liten möjlighet att ta ut räntor och avgifter av kunderna.

Nu till orsaken att jag skriver detta inlägg.

Jag har, som de flesta av oss, ett betalkort som är knutet till ett bankkonto. Om jag köper en stock snus och betalar med kortet registreras detta köp på mitt konto i samma ögonblick jag godkänner köpet.
Om jag går in och kollar på banken står det "Prel. kortköp" och summan är dragen från mitt saldo. Jag vet att butiken inte får sina pengar förrän man verifierat köpet.
Mina fråga är:
Var finns pengarna i mellantiden?
Jag kan inte använda dem och butiken har inte fått dem, alltså ligger de och "skvalpar" hos banken!
Den ränta som hör till dessa pengar betalas inte till mej och inte till butiken, alltså måste det vara så att banken "äger" butikens pengar under en tidsperiod. Detta, med dagens användande av miljontals kort dagligen, är mycket stora belopp.

Finns det någon på IS som kan verifiera att mitt resonemang stämmer?

Antal svar på detta inlägg: 5
bsv Du har helt rätt i din resonemang, med varje transaktion håller bankerna pengarna inne en tid och kammar in räntan.
Många bäckar små.....osv.

Men sanningen är ännu värre butiken får inte in samma summa som banken drar från ditt konto, utan mindre. Banken drar sin avgift också och butiken tjänar mindre när flera betalar med kort.

Om bankerna i framtiden får bort alla betalningar med kontanta pengar, som är ju deras högsta önskan och sålunda snilla lite med varje transaktion, kan de lätt fördubbla sina redan maffiga vinster.

Detta är så enorm syltburk att de kan inte hålla sina fingrar borta.
Ja och inte nog med det. Banken tar också ut en årlig avgift av kortinnehavaren på några hundra kr om året.
Den 5 November skall det tydligen bli nån slags demonstration av Anonymous. (Den kallas "The million march")

Annons
Varför använder ni bankkort? Och betalar till Bankernas girighet?
Gör som vi i vår familj vi använder Statoils Mastercard detta kort är gratis och fungerar överallt dessutom får man poäng på allt man betalar med det. När man har köpt för 10.000:- får man en check på 100:- som man löser in till kontanter på Statoilmacken. Tanka behöver man inte.

Ni ska veta att det går en historia om en kändis far som behövde låna pengar för att byta ut sin panna i villan. Han såg att det gick att låna hos ett bensinbolag för pannbyte. Sagt och gjort han ansökte om lån och fick det beviljat installerade ny panna och allt var till belåtenhet.
Då ringde de från bensinbolaget och undrade när han tänkte köpa olja?
Köpa olja sa han till vad då?
Att elda med sa bensinbolaget.
Nä, fan jag eldar med bränne!(bränne = ved)
Jag har länge tyckt illa om bankernas lögner i reklamen. Att de stöttar kunden ,som förväntas lita på dem. De struntar totalt i kunden , om det gynnar dem själva. Rådgivningen är sådan att banken gynnas maximalt.

Regeringen låter dem hållla på. De enda som kan komma t dem är kunderna. En dag går bankens alla småsparar- kunder och tar ut vad de har--säg upp till 100 000.
Det borde bli problem för alla storbanker.

Själv har jag inte några pengar på banken längre. Kan förlora lite på det , men banken förlorar betydligt mer om vi blir fler.

Som alla förstår så skojar jag bara ifall någon skall sätta dit mig för samällsfarlig verksamhet. _:o)

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem