Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Räntan 0 procent

Räntan 0 procent

Nu sänkte Riksbanken räntan ner till 0%, vad är det första som kommer att hända, jo bankerna kommer att sänka sparräntan, låneräntan däremot kommer det antagligen inte att hända något med.

Banken säger som vanligt att man är ansvarstagande och: "Vi måste ju ha en buffert".

Vi blir som vanligt lurade!
Antal svar på detta inlägg: 5
Det här gynnar de som har stora lån och inga andra
Sparkonton är historia, det är aktier och fonder som gäller.
Nu blir allt dyrare som vi importerar , bensinen, mat, resor, så alla lär nog bli förlorare

antingen vi vill det eller inte.

Några företag kan nog tjäna på det men många lär nog få börja dra åt svångremmen

nu när det är reccinsion på gång många kan förlora sina arbeten hus och mer därtill.

Det är bara att hoppas att allt detta blir kortvarigt men skall man se hur det varit i

Japan och USA så lär det dröja. Kan bara hoppas att det inte blir som på -20 talet.
Annons
kontentan är nog att företagen anställer fler och lönerna blir lägre
Jag läste en analys om varför vi har fått det här läget. Det vi upplever i Sverige finns ju oxo i USA och Japan.

Det är vi konsumenter som är orsaken enligt analysen, vi konsumerar mindre och vi har ändrat mönster. Tidigare köpte vi mer varar, nu köper vi mer tjänster. Vi flyttar in till stan, det förstärker också det mönstret.

En annan stor orsak ska vara pris jämförelse siterna, vi går till varuhuset och kollar in vad vi ska köpa och sedan går vi hem till datorn och kollar var vi kan köpa det billigast. Det ger hård priskonkurrens och fallande priser.

Nu kommer ju värdet på kronan att sjunka en del, gynnar vår export och ger oss dyrare import. Det ger en viss inflationseffekt.

Personligen så tror jag inte det här räcker. Med erfarenhet från Japan så tror jag att vi går in i en deflation, med fallande priser som följd.

Jag har nog förutsett det här och att vi får en stigande dollarkurs och har därför nästan allt mitt sparande i SPP´s stora USA fond. Den steg brant igår.


Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem