Tisdag 16 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: TV, film och musik

Han har gjort hobbyn till yrke

Han har gjort hobbyn till yrke

Här är en artikel om en som verkligen gör en insats för musikälskarna.
Vinylskivor är ju överlägsna cd-skivorna i ljudupplevelse. Synd om de som aldrig fått lyssna på vinyl men nu börja vinylen öka igen. Det tillverkas vinylskivor igen som aldrig förr trots att de nya medierna med MP3 halshugger musiken jäms med fotknölarna.
Jag har flera inspelningar både på CD och LP som köpts av misstag då jag inte hade riktig koll på vad som fanns i mitt skivbibliotek men musiken på LP inspelningen låter mycket mer levande än vad CD inspelningen gör. Nu har jag fört över alla mina CD skivor till en NAS men LP skivorna lyssnar jag fortfarande på genom min skivspelare och njuter av en akustisk närhet son inte riktigt kommer till sin rätt på CD skivan.
Här är en artikel om en kille som också "brinner" för vinylen. http://korta.nu/1k2
Antal svar på detta inlägg: 7
Seal, som sagt, historiens vingslag. Det var på den tiden det. Här finns också en massa vinylskivor kvar, men tyvärr har skivspelaren strejkat så den går inte just nu. Och när man nu bara kan lägga in en cd i datorn eller lyssna direkt där, plus att det finns en liten bärbar spelare så blir det ju den vägen man lyssnar numera. En hel del LP-skivor finns dock kvar som sagt.Minnen finns där i alla. Hälsn. L.
lagera Kjell&co har vinylspelare fortfarande till salu. Så hopp finnes.
http://korta.nu/ik2
Hajssa,,, ja de klart det finns som sagt, men,,men ,men, har skänkt bort en hel del redan också,plus att man vänjer sig med det mesta. Tjing.
Annons
Hej...
Har ett antal LP...som jag fört över till digitaliserad form...
Spelar in allt i realtid...1411khz/sec..16bit...
Behövs mycket utrymme på HD...
Använder två pgrm...Cool Edit Pro...&...Diamond Cut 8.3.....
Diamond Cut har möjlighet att via x-antal filter få en digital-kopia att låta som en analog....Helt enkelt hur bra som helst...
Följande utrustning:
Vinyl spelare: Technincs SL1200mk2....x...2...
PicUp...Pickering.d1200...x2
RIAAsteg: Nad.1340...x2
Mixer:Teac 3700....
Ljudkort:...Juli@....
Förstärkare:Teac..200...
Högtal
are:...JBL..x4200...
Plus rukllbandspelare (Teac)...dat-maskin (Sony) & kasett-spelare (Nackamichi)
malken

malken tydligen är du en musikälskare du också av vad jag ser att du har.
Nakamichin är det den modellen i svart som finns på denna sidan http://korta.nu/Bk2 under 1975 års nyhet? Klicka på MUSEUM. Vid History.
I så fall var rädd om den Jag har sålt en del sådana till entusiaster i första hand det var ju marknadens toppmodell!
Jag har själv lagt in alla mina CD på en NAS dessutom finns de på en extra hårddisk på min bärbara 17"" dator. Tar upp 405 GB så det är en del CD. Använder MusicBee för musiken. Givetvis har jag rippat dem i wav version.
Skivspelare har jag Kenwood KD 500 med SME tonarm MK ll.
Pick-up där kör jag med Stanton 681 EEEs och Ortofon MC 20 samt Förförstärkare NAD 116
Slutsteg NAD 214
Högtalare har jag ett par Focal C 600.
Focal är ju världens bästa tillverkare av högtalarelement, sägs det ju.
Hade en Subbas tidigare men det blev för jobbigt.
Glömde koppla om ingångarna på förförstärkaren när jag spelat vinyl med Ortofon MC 20 så jag körde ju Stanton pick-upen på MC-ingången
Det blev en dyrbar historia!
Brände bägge diskanterna Focal TC 120 TDX. 1195:-/styck men de var hyggliga och gav mig 10% rabatt.
Så nu är jag väldigt noga med att koppla om var gång jag skiftat mellan Stanton och MC 20.
Hej Seal....
Äntligen någon som förstår allt "fikon" språk gällande Pic-up..FFstärkare..mm...
Har 8st SSD diskar...i min maskin....Varje disk ät på 240Gb...
Jag rekomenderar "Diamond Cut..som redigering av nedladdad musik....
Kostar ca: 800:-...
CoolPro som jag använder till redigering av "start/stopp" & nivå justering...Finns tyvärr Ej längre...Det går däremot att "ladda" ner......Ogiltiga inloggnings siffror/nummer...men det funkar......Jobbig nedladdning.....
Har "Nya" högtalare ...Audio Pro..A.4.14...Har ej kopplat in...
malken
Hej malken
Audio Pro A.4.14 inga dåliga grejer det!!
http://korta.nu/Kk2
Dessa högtalare med 2x15W receiver och en 4" bas samt 1" diskant har jag kopplat till min dator och använder för att lyssna på musiken jag lagrat på datorn. Det låter faktiskt bättre från dessa gamla "oldtimers" än man kan tro. Många har lyssnat på dem och blivit impade.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem