Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Knutte ska ut

Knutte ska ut

Var det inte nyss Julafton och så vidare? Dagarna flyr snabbt. Nu ska vi kasta Knutte ut också. På tal om jul, en fågel i ett Lucia-följe ? Och en fet stjärnbild, också en fågel?Hälsa Knut. L.
Antal svar på detta inlägg: 10
Gissar på Tärnan och Tranan.
De är väl inte Knutte som ska ut de är JULEN
Ja, nu är det bara några Julstjärnors röda blommor
som vittnar om att julen varit här !
Varje år när jag packar ner alla mina jultomtar och
annat julpynt, så frågar jag mig, "Undra om jag får
plocka upp det här nästa jul" !
Jag blir äldre och världen är orolig !
Annons
wyatt, den första är rätt, men den andra tänkte jag mest på Talg-Oxen som du vet. Allt finns numera. Och Ingegärd visst har du rätt där, men du vet, vi har fyr för oss. Och så till sist till pensionären. du har så rätt i allt, tyvärr får man säga. Går snart inte en dag numera utan ondskans framfart över hela klotet. Som Luuk säger, VART är vi på väg. Hälsn. L.
Talg eller tran bör funka lika.
Tran användes förr bland annat som smörjmedel.
Hej wyatt, klart det gör det, men du ska för att få till en fågel ha en stjärnbild med i namnet också,Oxen alltså, så Tranan blir inte så bra där. Hälsn. L.
Men det fina i kråksången(!) är ju att Tranan både innehåller tran (fett) och är en stjärnbild.

Tranan är omgiven av stjärnbilderna Södra fisken (Piscis Austrinus), Mikroskopet (Microscopium), Indianen (Indus), Tukanen (Tucana), Fenix (Phoenix) och Bildhuggaren (Sculptor).

Se här:
http://astronet.se/wiki/index.php/Grus


Allt finns wyatt, den lilla skillnaden skulle väl kunna vara att man tänker kanske inte i första hand på en Trana när det gäller fett i samma utsträckning som Talg. Men som sagt, det finns en hel del i rymden med. Hälan. L.
Rödgranar kan ni ge till:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/tjugondag-knut-en-fest-for-djuren_424
9405.svd
Harlekin, den där länken vill inte vara med som den ser ut, kanske lite lång eller vad det kan bero på. Tekniken är sån bara. Hälsn. L:

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem