Tisdag 16 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Eposta exelblad

Eposta exelblad

Hej .

när jag skickar ett exelblad med spelprogram till mina vänner blir det skrivskyddat när dom öppnar det och kan bara läsas inte skrivas i.

vadan detta
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

Kör du excel från din egen dator och inte sparat på OneDrive??
Vilken Officeversion använder du?
De kan ju även välja att Spara som och då ge ett annat namn så kan de redigera just den filen.

När du har gjort filen och sparat den så om filen är skrivskyddad gå in på C disken och högerklicka på filen och titta på om den fått skrivskyddsflaggan satt. Det borde den inte. Om den ändå är det så bocka ur den och testa igen för att se att den inte öppnas i skrivskyddat läge därefter.

En fil får normalt skrivskyddsflaggan om man lagt in den på sin dator från t ex en CD skiva.
ps
Har du kollat inställningar


Ange att en fil ska öppnas som skrivskyddad


Du kan föreslå, men inte kräva, att användare öppnar ett dokument som skrivskyddat. Om en användare öppnar ett dokument som skrivskyddat och gör ändringar i det, kan dokumentet bara sparas om det sparas med ett nytt filnamn.
1.Klicka på Alternativ på Verktyg-menyn.
2.Klicka på Säkerhet.
3.Markera kryssrutan Rekommendera skrivskydd och klicka sedan på OK.
4.Klicka på Spara.
Annons
Tack! bra skrivet PerAsk
Du får ta över manual skrivandet
Jag beundrar era kunskaper på detta forum.
Önskar att jag kunde lite mera.

Lillpelle
jag kör med open office, filen har inte jag gjort har bara uppdaterat den, för att vara relevant för 2015.

När jag försöker skicka direkt i open office får jag ett medelande om att jag inte har nått assosierat epostprogram
Hej Per Ask

punkt 3 Markera kryssrutan Rekommendera skrivskydd sedan på ok finns inte i open office
slasan , en gyllene regel är att man skall spara och skicka filen i mail den vägen
framför allt om du har webbaserat mail interface då kan du inte assosiera på samma sätt. som med en klient på datorn

skall du sända till andra sidan jordklotet är nästa tips att komprimera filen i ett zip program , så den inte förändrar under färden. för en zipad fil får inte påverkas
i open office så finns säkerheten under
fil / egenskaper / säkerhet osv

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem