Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Linux Mint bok Svenska

Linux Mint bok Svenska

Är det nån som vet nån bra Svensk bok på Svenska för nybörjare om Linux Mint?
Antal svar på detta inlägg: 20
Sidor: «1 2

Nehepp, inte ens Lubuntu fungerar med mindre än 1 GB:

System Requirements:

Lubuntu is a good operating system for many old computers, but not for all of them. Some computers have too little horsepower or memory. A rule of thumb is that the computer should not be more than 10 years old.

Memory (RAM): For advanced internet services like Google+, Youtube, Google Docs and Facebook, your computer needs at least 1 GB RAM. For local programs like Libre Office and simple browsing habits, your computer needs at least 512 MB RAM.

Processor (CPU): The minimum specification for CPU is Pentium 4 or Pentium M or AMD K8. Older processors are too slow and AMD K7 has problems with flash video.

Graphics chip / card: Nvidia, AMD/ATI/Radeon and Intel work out of the box, or the system can be tweaked to work fairly easily. You can get help at the Ubuntu Forums. With such graphics, or if you don't know, try the current Lubuntu version.
Jag har kört både Lubuntu och Xubuntu på maskiner med 512 mb ram, det blir ju inga fartmonster men det fungerar att surfa, titta på bilder, kolla meil, titta på youtubeklipp, streama musik m.m.
Xubuntu är mindre resurskrävande än Lubuntu.
Om någon vill pröva en Linux dist att surfa runt med på internet utan att installera på HD disk pröva gärna en Puppy linux. Den skall helst inte installeras utan körs enbart i ramminnet. Datorn behöver inte ens ha någon hårddisk. Jag själv använder den just nu. Den går som sagt bra till surf, till internetbanken, Outlook eller vad man normalt gör på nätet.

Man laddar ned och bränner en ISO- fil men stänger inte CD/DVD-skivan eftersom skall användas till att spara på när man stänger ned surfen. Nästa gång när man lägger in CD/DVD-n i ramminnet börjar surfen där den slutade förra gången.

Hela den lilla linux-disten, den är bara på 156 MB, ryms ledigt på en DVD inkl. vad som ev. sparas på den. Man har så att säga hela operativsystemet på fickan och kan köra det på vilken dator som helst som finns tillgänglig.
Annons
Om ni vill ha ett enkelt md5-program hittas det på winmd5.com. min md5summ stämde så nu ska jag bränna.
Boboslacke:

Jag tror du har för lite RAM-minne och det kommer gå trögt som sirap men..jag håller tummarna.

PS: Vad har du för grafikkort? Grafikminne?

Jag har 1 gig RAM. Återkommer om grafiken. (Tar en stund att starta den gamle)
Grafikkort Radeon 9250 med 256 mb minne och GPU RV280. Finns en likadan secondary
Minns inte vad Linux Mint krävde i grafikminne.
1. 32 bit PAE (Physical Address Extension i.e teknologi som gör att 32 bit OS kan använda upp till 64 GB av minne (RAM), kanske det är lämpligare att använda 64 bitars system) enabled x86 processor eller en 64-bit x86 processor.

2. 512 MB RAM

3. 5 GB ledigt diskutrymme

4. Grafik kort 800×600 upplösning ( i mitt tycke för dåligt) , minnet i grafiken är inte livsavgörande

5. CD / DVD drive eller USB port

det är ettan (PAE) som fallerar i mångas installationer eftersom det hänger där om man inte kan slå om det.
Hittade en lite bättre bok som även beskriver MD5 bättre och är ca: 30 sidor större men den är bara till MATE utgåvan.

http://www.linuxmint.com/documentation/user-guide/MATE/swedish_
4.0.pdf

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem