Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Bluff-mail

Bluff-mail

Hej, tänk att det inte ska kunna gå att leva ett lugnt och normalt liv snart, Man ska snart få misstänka allt som sker och bl annat mail-branchen. Senaste nu Telia-bluffen. Man lär sig hela tiden. Kanske ska vi återgå till den cyklande brevbäraren helt och hållet,,,? Hälsn. L.
Antal svar på detta inlägg: 6
Se upp för bluffmail som sägs komma från Skatteverket!

http://korta.nu/Y87



Ja det är en tråkig tid vi lever i. Internet skulle kunna vara en utmärkt plats att vara på om det används på rätt sätt.
Fick en orderbekräftelse via mail från CDON här om dagen. En beställning av programvara för drygt 40 000 :- Detta var naturligtvis ett bluff-mail eftersom jag inte gjort någon beställning därifrån. På CDON:s hemsida varnade man för "Fraud emails". Det var som tur var enkelt att kommunicera denna bluff via CDON:s hemsida. Man var mycket tillmötesgående och tacksamma för den kopia av bluffmailet som jag vidarebefordrade till dom och lovade att hålla mej underrättad om lösning av problemet. Hittills har ärendet skötts på ett bra sätt vilket jag tycker är hedrande.
Håller med wyatt; "Se upp för bluffmail" och lämna för guds skull inte ut passord,
kontonummer etc.
Hej alsv, du får väl utgå från att det var ett mail i sin ordning från CDON då, så det inte var något fuffens där. 40000;- , det var inte lite heller. Det finns även såna här som ringer upp och tjatar på en, och så spelar de inte samtalet och klipper ihop sedan så man åker dit på ett ja-svar. Få se hur det slutar med CDON där. Hälsn. L.
Annons
Hej lagera...
Om jag blir uppringd & det första jag blir ombedd att svara på är mitt "fullständiga" namn....För mig är det samma sak som någon typ av försäljning....MAO jag avslutar samtalet hövligt & lägger på luren...
Samma sak när det gäller E-post...Om jag erhåller E-post av någon jag Ej har varit i kontakt med eller känner...Direkt i soptunnan.....Att myndigheter skulle skicka ut begäran på att ladda ner x..program för att det skulle "ha blivit ett problem".....Nonsens....Radera på en gång....Skaffa ett seriöst antivirus program & se till att detta är "uppdaterat"...Den minimala kostnaden är värt varenda öre....
Från ett soligt STHLM...
malken
Hej malken, exakt så ja, tyvärr blir det ju bara mer och mer av den typen. Här sitter ett tel-nummer som har lagrats i huvudet så när det visas på displayen då låter de bara klick/klick och så är det avklarat. Och mail som sagt, sopkorgen direkt utan annan åtgärd om det är ett okänt namn eller företag. Solen lyser, men det regnade nyss en kort bit från dig bara, fram och åter är det. Må. L.
http://www.knowit.se/Nyheter/Knowits-Patrick-Kall-om-trojanen-Rovnix/

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem