Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Internet går långsamt inte dindator

Internet går långsamt inte dindator

Klipp från DN idag:
"Sajter fylls allt oftare med rörligt material, bildspel, interaktiva inslag och andra funktioner som kräver omfattande kodning. Dessutom förses sajter i allt större utsträckning med olika verktyg för säkerhet såväl som kartläggning och analys av användarna.
Ofta vill utvecklare möta användarna på den plattform de befinner sig och därför programmeras sajter för alla möjliga webbläsare på stationära datorer, telefoner, surfplattor och andra skärmar. Det leder också till ökad sajtstorlek och en utmaning för de som vill öka surfhastigheten"

Märk särskilt "kartläggning" och "analys av användarna"

Jag tycker att speciellt Expressen har blivit segare och svårare att bläddra i.

Men botemedlet är kanske att köpa snabbare bredband. Ha nu Kabelvisionens gamla 8/1 via TV-uttaget. Men har även Bredbandsbolagets nät(kabel) i lägenheten med 10/10, 100/?, 250/? och 1000/?
Får ta ställning i höst efter sommarstugesäsongen om jag ska uppgradera.


Antal svar på detta inlägg: 8
Håller med om att Expressen strular mer, så även "Google Maps".
Därför funderar jag på att byta till IE11 om det skulle kunna hjälpa lite.
Tyvärr kanske så brukar jag öppna det jag vill läsa i en ny flik när jag går igenom sidan och sen betar jag av dom en efter en, det blir kanske lite tungt med för många flikar ibland men för det mesta fungerar det fint.
FF med Adblock och Flashblock hjälper lite i alla fall. Expressen är bättre än tidigare men fortfarande väldigt segt så jag undviker Expressen tills dom löst problemen med segheten med sidan. (Alla sidor som innehåller nåt som blinkar snurrar och låter bojkottar jag)
Harlekin som sagt, hopplöst med denna reklam och allt rörligt inom annonsvärlden. Vissa tidningssidor stannar ju helt upp ett tag tills de laddats klart. Inte speciellt roligt. Man får ägna sig åt gamla hederliga papperstidningar om man nu ska läsa den. Håller ju ändå som sagt på att bestå av 80-90 procent reklam så,vad mister man? Hälsn. L.
Annons
testa att köra sidan i mobilläge om det finns. (det skalar bort rätt mycket)

Google har trasat sönder internet till att bli deras egen marknad.
nu när de endast listar godkända sidor på topp , som både innehåller en mobilsida och en äldre modell av sida.

sen är det som ni har märkt bara mer och mer av blinkande och snurrande lull lull på många sidor.
Jag har egentligen inget emot reklam på sidor men när dom trycker in så mycket att det inte ens går att scrolla/läsa sidan så är det för mycket. Dessutom är den mesta reklamen bara skräp som inte gagnar mänskligheten. Kan dom inte göra nån vettig reklam för skojs skull?!
när reklamen lägger sig över allt och envisas med att hänga kvar vid skrollning, då har det gott för långt, har aldrig förstått att tidningar kan köpa detta , dessa reklamer stör ju sidans image . och jag har ju alltid trott att det var deras journalistiska nyheter som var huvudrubriker...

istället har de blivit reklamsidor, och borde fortsätta enbart med det.
trovärdigheten för deras eget material rasar ju ned i botten.
Birger , det går inte snabbare med större bandbredd/hastighet

tidsspillet ligger vid att när du går till en sida med reklam , så läser du in en massa andra ovidkommande sidor och där ligger det flaskhalsar och timers inlagda så att du skall läsa det som kommer fram
Sitter i sommarstugan. Har haft det riktigt bra i Lycksele. Inget regn hittills. Ser att vi är många med liknande problem med nätet. Ska kollas Göckes förslag om mobsidor. Har sett sidan släpps snabbare fö scrollning. Nu ikväll blir det koll av fotboll Swe-Tys. Behövs mycket tur. Men undrens tidkanske inte är förbi. 🍷🍷🍸



Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem