Onsdag 24 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Klona disk i laptop

Klona disk i laptop

Någon som vet något om att klona en mekanisk disk, som är uppdelad i 2 partitioner. Disken är en enda reell disk men redovisas i datorn som 2 separata diskar. Disk 1 är programdisken C-disk. Disk 2 är en datadisk D-disk.

Avsikten är klona över innehållet i källdisken till måldisken, som är en SSD Kingston 120 GB. Allt sitter monterat på plats i kit/kabinett från Kingston.

Medföljande programvara uppfattar källdisken som 2 separata diskar och vill inte kopiera/överföra de två partitionerna till SSD-disken.

Misstänker att det kanske inte går att klona en "dubbeldisk" till en SSD-disk så där rakt upp och ner med vanlig programvara??
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

du har förmodligen en partition till på disken. som är dold.

testa att clona C: disken som är och har alltid varit systemdisken..
men se till att den är mindre än din nya disk..

datadisken kan du hoppa över
men skapa en uppsättning recovery skivor först och systemavbildskivan
ifall du inte kan boota ssd disken

vi har en tråd till om detta där du kan läsa lite till..

http://www.internetstart.se/forum/las.asp?id=148255
Nilho. Du kan se mitt trassel med Kingston 120 gb. HOppas det går bättre för dig.
Jag är säker på att hårdvaran är riktig och rätt monterad. Den gamla källdisken är urtagen och ersatt med SSD-disken. Källdisken sitter nu i ett medföljande kabinett från Kingston och är ansluten via USB-kabel. Storleken på SSD-disken är mer än tillräcklig.

Inga problem med att starta och boota datorn och att ladda in den medföljande mjukvaran från Acronis. Alla förberedelser flyter fint fram till dess att programmet möter disk/partition 2, som då sägs inte vara "initialiserad".

Det är riktigt att det finns ytterligare en partition på c-disken, en recovery, men den redovisas klart.

Sannolikt ligger felet i dålig mjukvara som levereras tillsammans med prisbilliga kloningspaket från Kingston. Den klarar bl.a. inte av att sammanställa och klona en reell disk med 2 partitioner, som i en dator är redovisad som 2 separata diskar.
Annons
nop , det är du som tänker fel

för det första så finns det bara en disk
men flera partitioner , varav en är dedikerat att vara C: (systemdisken)
en har betekningen D: och är en datadisk där man sparar en del av uppgraderingarna för hårdvaran om man ser den och den har fått namnet datadisk
sen finns det en dold partition som inte har en beteckning , som är recoveryversionen som man kan kopiera till dvd diskar eller usb minne.

tillsammans med detta så startar din dator via BIOS och sedan det nya UEFI som ligger på din hårddisk.

i princip kan man kopiera C: till den nya disken och sen köra en reparation av starten av OSet . men det är överkurs..
Nilho

Du tänker lite bakvänt , proceduren att klona en HD till en SSD är ju följande.

1 Installera kloningsprogram.
2 Stoppa din SSD i den kabinett du har och koppla till dator.
3 Starta kloning.
4 Skruva gamla HD från dator och skruva SSD istället.
5 Klart.

Det kan vara så att din kloningsprogram inte hanterar olika partitioner ,men en partition utan OS kan ju skapas och kopieras med vanliga Windows metoder .
Hela iden med de kloningsprogram som följer med olika kit är ju att klona en fysisk HD med OS och allt. och göra vissa inställningar automatisk .

Har själv använt bara Samsungs program och Deltaco dockningsstation vid flera gånger utan problem.
Har också haft samma Kingston kit som du har ,liggande på länge men har inte provat detta.
Jättebra artikel om kloning var i Datormagasin nr6/2014

Lycka till ! Ska också prova Kingston program så snart jag hinner.
Saken är nu klar. Felet var mitt eget. Kingstons klonpaket fungerar perfekt.

Datorn: Asus laptop av god kvalite från år 2008. OS Vista, HD 120GB, minne 2GB. Den är alltså ingen höjdare med dagens mått mätt. Men den har "rätt" stolek på skämen, dvs en 4x3 skärm, och har alltid gått som tåget.

Datorns HD har 3 partitioner. En recovery 6.836GB, en system(C) 67.07GB och en data(D) 37.88 GB. Detta visar datorn som 2 diskar Disk 1 (C) och Disk 2 (D).

Mitt feltänk var att jag skulle nonchalera systemdisken 1 (C) och bara markera disk 2 (D) som måldisk. Det kändes fel men så var det. Sedan flöt kloningen fint och var klar på mindre än 30 min.

Tack för all respons. Alltid bra att ha något bollplank till hands.
kul att det slutade lyckligt till slut..
Vilket kloningsprogram använder Kingston, och kan det krympa en partion/disk, ex om källdisken är 250 GB men bara 50 GB utnyttjat, kan man då klona ned den på en 120 GB disk?
en disk som bara använder sig av 50Gb kan du klona ned till en disk med 80GB utan vidare.

men storleksförändringen bör du partionera innan du klonar
oftast gör inte kloningsprogramen det i kloningsförfarandet..

har nu testat samsungs kloningsverktyg
en disk med två program som skall installeras under windows
samsung magician och samsung datamigration

när de var instalerade så körde man bara datamigration , rakt av så migrerade den C: disken till den nya disken.. direkt från windows..

allt rullade på utan några problem..
disken jag migrerade från var en 750Gb WD disk , som jag rensade från alla mina personliga filer till en backupdisk.

så jag fick 138Gb i systemet kvar (program och allt installerat)
Kingstons kloningskit finns att köpa på nätet för 299 kr fraktfritt. Det tycks vara Acronis True Image som är mjukvaran i den CD som följer med. Om det är samma som gratisversionen vet jag inte.

Hade först tänkt att med hjälp av gratisversionen av HDClone 5 klona hårddisken till en yttre hårddisk via USD kabeln. Därefter byta ut disken i datorn mot en SSD disk och sedan klona tillbaka från den yttre HD. Kanske går det också bra?

Ja, en gör så gött en kan. Det är int alltid bare å åk.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem