Tisdag 16 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Clona ssd till std disk

Clona ssd till std disk

Hej. Börjar bli lite ringrostig. kommer ej ihåg hur jag fixar en exakt kopia från datorn till extern disk. I datorn ssd externa vanlig gammaldags disk Jag blir ibland orolig för kommande krasch. Vore bra att ha en extra kopia i byrålådan.
Helst direkt från något win-std prog. tack på förhand
Antal svar på detta inlägg: 6
en dum fråga ??
om du skall klona en ssd disk som du har i datorn
kan du köpa en ny ssd disk och få programkittet och kabel med på köpet

de flesta hemelektronikföretagen har detta..

http://korta.nu/ya8
Göcke> nu råkade jag ha en sprillans ny (nästan) extern HDD 500 Gb. den duger gott att spara på.
jo men att clona en disk är det samma som att göra en spegel av använda spår liksom av en disk

att göra kopior som backup av använda filer är en annan sak.

till backupen får du sen ta i beräkning om den skall skriva över dokument du ändrat eller skapa ytterligare en kopia2 av dokumentet

och där finns det olika ideer om vad som är best.

att bara kopiera en hel katalog till en extern disk
och sedan göra det samma en vecka efteråt och svara att man inte skall kopiera över de filer med samma namn är också en backupform osv
Annons
alandia , om du vill ha ett program som synkar kataloger och filer du själv bestämmer så finns det ett program som heter
freefilesync (7 eller 8) är den senaste vad jag vet , det finns även en version som
är helt portabel

den portabla lägger man lämpligen på den disk man skall kopiera till
man startar den och väljer vilken katalog som man vill kopier från och då lämpligen till samma namn i motagardisken

jag kör den portabla varianten på alla mina lösa diskar
ett suveränt program att ha till hands

fördelen är att filerna är möjliga att kopiera och med filhanteraren
hur var det alandia
var det en exakt kopia (klonad) disk du ville ha
eller var det en kopia av dina filer du hade tänkt dig (backup)
Göcke> Nu e de fixat. Jag har min externa HDD i byrålådan med exakt kopia av min SSD som den såg ut igår. Känns tryggt att veta att mina filer och ca 6000 foton finns att tillgå när som helst. (har testat på frugans dator) fungerar bra!
använde:

EaseUS Partition Master Free Edition has been a go-to recommendation for a powerful yet easy-to-use disk management utility that just happens to be free. A familiar layout with disk map plus a full User Manual and lots of Help resources make for a great start. Partition Master Free can format, copy, resize, move, and manage disk partitions as proficiently as its premium competitors. It supports removable drives and hardware RAID, too.



Powerful yet free: Partition Master Free can Resize, Move, Merge, Migrate, and Copy disks or partitions; convert to local, change label, defragment, check and explore partition; and much more. A premium upgrade adds free tech support and the ability to resize dynamic volumes, but the freeware more than meets most home users' needs.


Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem