Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Win 10 och partion

Win 10 och partion

Göcke eller någon

Har nu installerat win 10 på två av mina tre datorer, men på laptopen är det stopp. Jag har laddat ned win10 på cd enl Göckes tips och det fungerade på den ena datorn, men när jag kommer till laptopen så står det att det inte går att uppdatera partionen som är reserverad av systemet. Jag har försökt att med windows inbyggda diskhanterare att utöka partionen som är på 100 mb men det går inte att komma åt den (om det nu är detta som är problemet). Vad kan jag göra?
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

Laddade ned ett program som hette extended free någonting, men den kan inte påverka partion DATA och utöka den. DATA partioonen är gråmarkerad
Gparted fixar detta
men först måste man minska c: med ca 600Mb
sedan flytta c: till höger i skalan
och sedan öka ut data delen som måste bli mer än 550Mb eftersom den blir så stor vid w10

kom bara ihåg att ni måste ha en reparations skiva skapad för win7 eller 8 före ni gör detta, för när ni startar om får ni frågan om att reparera den skadade systemet
Tack. Ska testa detta och försökte göra ungefär så med det program jag testade, men hur flyttar man C till höger?
Annons
i Gparted är det uppenbart du får ett kryss/kors
men du kan även dra i ändarna tills du får det dit du vill

jag brukar minska c , dra i vänstra delen i rutan och öka data till att den blir 800Mb
sedan justera till att ta resten

OBS! du har inte ändra något , men beställer du aplay så löper du linan ut
men du skriver C
Jag har en primärpartion som heter DATA och en som heter C och det är DATA som är på 100 mb och C är 235 GB
men du kan förmodligen inte öka ut data till att vara på 800mb om du inte minskar c med lika mycke

jag har gjort detta på 4 datorer sedan jag var inne här sist och de uppgraderas nu
ok. jag fattar nu, fast jag fattade inte först. Tack så länge. Ska försöka fixa gparted nu
lycka till
Tack Göcke. Jag fixade det till slut. Det var lite trögt innan jag fattade (läste noga) hur jag skulle hantera gparted, men nu har jag en sticka med detta. Sedan var det dök det upp problem med att reparera win7. Du varnade ju att man måste ha en reparationsskiva till hands, men eftersom jag nyligen bytt HD till en mindre SSD så accepterade inte Acers eRecovery att göra någon backup. Jag chansade ändå eftersom jag har windows 7 på separat skiva och det räckte sedan att stoppa i den skivan och vid installationens början välja att reparera. Annars hade jag väl fått installera om HD.
Finns det något annat sätt att skapa reparationsskivor??
du kan använda en reparationsskiva tillverkad från vilken dator du vill bara det är rätt OS. för att reparera starten går det även att köra från en engelsk installation.
starten är universell

hoppas att du fattar mina trötta råd , jag skall sova några timmar tror jag..
hela natten har varit en lång transportsträcka .. med data strul

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem