Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Går inte att installera Windows 10

Går inte att installera Windows 10

Hej

Jag har provat att installera en ren installation av Windows 10 på min ASUS dator. Det är helt omöjligt vad det verkar. Jag har varit inne på ASUS hemsida och hämtat de senaste drivrutinerna. Men jag får det inte att fungera. Jag har försökt flera gånger och ägnat ett dygn till det nu. Allt går bra tills jag ska installera drivrutinerna. När jag installerat drivrutinerna och startar om så vill datorn inte starta. Skärmen är svart och muspekaren med den lilla blå ringen som visar att datorn arbetar snurrar och blinkar fram och tillbaka. Det verkar som den går in i någon loop på något vis.

Jag har provat att installera drivrutinerna i olika ordning flera gånger men samma sak händer ändå. Det är jättesvårt att ens komma in i bios när detta sker och första gången det hände trodde jag aldrig jag skulle komma ur det här och kunna starta datorn.

Jag undrar om bios behöver uppdateras tro? Men det har jag aldrig gjort och törs inte ge mig på.

hm vad göra tro?
Antal svar på detta inlägg: 6
din modell var den klar för uppgradering till w10 ?
i så fall borde en uppgradering säga vad som saknas eller måste ersättas

problemet du har verkan knepigt

för det första hade du den vitafönstret i w7/w8 innan du satte igång

Halloj Göcke

Jodå. Den var klar för uppgradering och jag uppgraderade också. Det gick bra att bara uppgradera via det vita fönstret. Men när jag brände ISO filen bootade för att göra en ren och fin installation gick det åt pipan.

Jag fick in operativsystemet och windows var aktiverat. Jag gick sedan ut på Asus hemsida och laddade de senaste drivrutinerna.

Jag började sedan installera drivrutinerna och vid omstarten blev det som beskrivet. Nästan helt omöjligt att ta sig ur. Jag trodde det var riktigt kört med min dator först. Men efter att jag efter flera omstarter med den mekaniska av/på knappen lyckades jag ta mig in i bios och sätta DVD som första boot och sedan installera om och tillbaka till Win 8,1.

Gjorde om samma sak två gånger med samma resultat. :-/
Ska jag vara ärlig?
Varför körde du inte en ren uppgradering på w8an och stannade kvar där.???
Annons
Ja jag tycker du ska vara ärlig.

Jag ville ha en ren installation av anledning att jag har en massa skräp som låg i datorn efter alla på och av installationer av program. Dessutom fick jag en massa extra skräp vid uppgraderingen.
ren och fin installation och det ska man väl kunna få när det nu ändå finns möjlighet att bränna en skiva!
ja det är märkligt..
men kan ha att göra med att en w7/w8 har matats med fixar till uppdateringsdagen , när den rullar ut till datorn så rullar de ut en mindre version till respektive datormodell. som då redan är förberedd. därför så fungerar det.
kör man en ren installation så är den förmodligen enbart klar just för de som är kända sedan länge. och av de som fick uppgraderingen först.

de jag har jobbat med har alla haft uppdateringen misslyckades

och om vi ser till baka så va det en del företag som varnade för att de inte hade hunnit med att fixa till sina program och drivrutiner.

utan att veta orsaken med din modell så kan jag se detta som en orsak..

men flera av de datorer som jag kört installationen på just nu uppgraderas rätt snabbt med nya fixar. och vissa gör det inte., så det skiljer sig en del även när de fått w10..

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem