Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

SD MemoryCard

SD MemoryCard

Halloj från ett Soligt Stockholm.
Någon som vet om det går att återställa ett SD MemoryCard (SanDisc 4GB).
Av någon anledning går det Ej att "komma åt" kortet. Har suttit i en kamera (Fuji).
Märkte problemet när jag skulle föra över bilder. Vad att göra??
malken
Antal svar på detta inlägg: 22
Sidor: 1 2 3 Nästa »

malken , ett minne som sitter i en kamera kan vara formaterad i ett annat format än NTFS eller FAT/FAT32 som brukligt är i windowsdatorer

något tredjepartsprogram för formatering/reparation kan vara av nöden att skaffa

har du kollat Sandisc om de har diagnosverktyg för sina minnen
Hej Göcke.
Minnet som inte vill vara med i matchen har suttit i kameran ca:2år. Har fungerat utan några problem. Har testat minnet med en extern "card reader" kopplad till min stationära dator. OP win10. Dator hottar Ej det externa SD kortet. Har kollat via nätet om det finns möjlighet att återskapa filer från SD kort. Det finns en hel massa program men jag har ingen lust att betala mellan 200/500:- för ett sådant program. Finns det några lösningar??
malken
Hej igen...Skrev fel."Datot hottar Ej...skall vara..Dator hittar Ej..
Annons
hittade datorn kortet innan du upplever det som trasigt
Hej..
Tidigare har det aldrig varit problem med att ladda bilder från kamera till dator. Normalt tömmer jag SD kortet efter varje "foto" upplevelse. Dator har alltid hittat kort tidigare oavsett OP system. Har även laddat ner med Win10 utan problem.
malken
i så fall låter det som att minneskortet har kraschat,
men kolla med SanDisk om de har ett diagnosverktyg att ladda hem..
och framför allt kolla om du har garanti kvar på minneskortet
Hej Göcke.
Tack för ditt svar. Kvitto finns Ej. Skrev en fråga till SanDiisk om återställningsprogram gällande SD-kort. Finns Ej. Finns andra program som eventuellt kan återskapa/rädda det som finns på mitt SD.kort. Inget av programmen som finns kan till 100% rädda det som har "krashat". Det billigaste kostar ca:180:-. Det dyraste ca: 550:-. Synd på alla bilder (ca: 25st). Börjar fundera på att återuppliva min gamla "Cannon EX 600SE" med tillbehör.
malken
Nu är jag kanske ute på hal is till alla W10 användare. Malken har du möjlighet att prova kortet i ex. vis W7. Inget ont om W10, men det är väl inte 100 än.
Har du minneskortet i telefon eller kamera?
Ser du bilderna där?
Det är väl inte så enkelt att du har låst kortet. Det sitter väl en liten knapp på sidan på kortet som går att skjuta på. Kolla iaf.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem