Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

ADSL problem

ADSL problem

Jag köpte ett adsl-paket idag från teleservice men jag har bara haft problem med installationen. Jag har användarnamn och lösenord tillgängligt. På teleservice installationsskivan stod där att nått MAC-nummer skulle meddelas till teleservice men när jag skulle ringa till dom hade de stängt för dagen och öppnar inte förren på måndag.
Jag vill ju ut på internet NU!!

Kan det vara de som gör att jag inte får rätt på mitt bredband? För jag har prövat ALLT tycker jag men ändå funkar det inte. Men ändå ser det ut som jag är ansluten för det finns en sån datorikon nere vid klockan och när man klickar på den står det:

Status: Ansluten
Varaktighet: 00:15:00 t.ex
Hastighet: 54 Mbit/sek (fast just nu står det 48)
Signalstyrka: femskalig, står alltid på 4 eller 5
och så står det hur många byte som är skickade och mottagna...

Vad kan det vara för fel? Hjälp mig så jag kan sitta lite på internet i helgen...

//Ricky
Antal svar på detta inlägg: 9
jag vill inte göra dig förvirrad..men du är faktiskt ute på internet nu

MACnummer är den unika adressen som ditt nätverkskort har...om din leverantör har sån järnkoll på MAC-adresserna är det nog ingen chans att du kan komma ut...men här finns andra som kan mer än mig-kanske nåt förslag?
Ja, jag fick plugga in mitt gamla 56k modem sålänge

Iom jag inte skaffade nätverkskortet genom teleservice har de ju ingen aning vilket mac-nummer jag har men jag vet inte om de kan vara de som spökar?!?
Vrje nätverkskort har en radda bokstäver och siffror..jag har en trådlös router och har lagt in de siffror som mina två datorer har som de enda som får tillgång till internet-inga andra datorer kan komma ut via min router-man kan jämföra det med ett personnummer...verkar som om du är ansluten till modemet men inte kommer åt internet...svårt att göra nåt konkret för att hjälpa dig så här på avstånd-men kaske att du förstår vad jag menar och på så sätt kan klura ut nåt själv?
Annons
men du som använder en trådlös router borde ju veta om jag kopplat rätt.. vissa saker e jag säker på att jag kopplat rätt så de tänker jag inte fråga om men jag e inte säker på att PCI mottagaren jag har för trådlös överföring är rätt.. lampan baktill lyser så de borde vara rätt.. men sen har jag ett nätverkskort med ska nånting kopplas på det om man kör trådlöst? de ska de vell inte..
Står det att du är uppkopplad så är du det mot "routern", Men om din leverantör kräver din MAC adress för att du ska kunna logga in så måste du nog ringa dem och ange din routers macadress så de kan koppla in den. eller om det är modemets MAC adress du ska ge dem. du får helt enkelt fråga på måndag.
jag fick ett tips att jag skulle testa nere i köket för de e där mitt huvudjack sitter och köra utan router så kanske de ska gå.. så jag gör de nu...
Men de jag mest undrar är om MAC-numret kan vara orsaken till att bredbandet inte fungerar..
Ja det kan det vara... måste de registrera ditt MAC nummer för din Router manuellt i deras Switch så kommer du inte kunna koppla upp innan de gjort det.
Okej, jag ville bara veta. För jag visste inte om de var jag som inte gjort rätt med alla inställningar eller om teleservice inte kopplat upp mig än. För detta e första gången jag installerar adsl.
Så då kan de alltså vara mac-numret som är spöket i historien...

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem