Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Win 10 och språk

Win 10 och språk

Göcke. Du som är en klok man eller någon annan kanske kan svara också.

Som handledare vid Seniornet i Katrineholm så kom det en dam med en begagnad laptop som hon fått av sonen.
Den innehöll Windows 7 Pro på engelska och det fanns inget språkpaket på svenska. Hon är inte så bra på engelska och ville naturligvis ha det på svenska.
Vi laddade ned ett sådant men innan vi hann riktigt försöka så kom jag på att jag hade ju sista versionen av win10 med mig och föreslog att vi skulle prova att installera detta istället. Så blev det. Vi körde 10;an och det gick bra, men min fråga är nu. Hur sjutton visste Windows att vi var i Sverige och hur kom det sig att installationen blev på svenska utan någon åtgärd från mig?

Slutet blev ju iaf. bra.
Antal svar på detta inlägg: 5
Ja om datorn inte hade svenskt tangentbord eller internetuppkoppling när du gjorde installationen så är det kanske dags att bli religiös.

då kommer frågan , fick hon win10pro eller home på datorn....

tror att du laddade hem den svenska versionen av w10 redan från början

för annars så finns ju valet tangentbord osv i installationen , så varför kände den inte av att det var en Engelsk version innan ?
hade den haft win7 home innan??
och var det en märkesdator..
Det var en Dell av någon modell och var en företagsdator. Ja du kanske har rätt beträffande nedladdningen av 10.
Det blev win 10 pro vid installationen. Vid installationens början kom det upp en ruta som jag var tvungen att klicka bort och där stod något om att språkversionen skulle ändras och jag var tvungen att klicka ok.
Annons
Tangentbordet var svenskt

Ja det är ju strax söndag så jag får väl gå och bikta mig
då låg språkversionen i den nedladdning du redan hade som förval.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem