Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Hobby och motor

Garva läder

Garva läder

Hej , jag kom i ett läge i somras att jag behövde läderdetaljer till min MC
tyvärr var delarna i ljust läder. och de behövde vara svarta som allt det andra i läderväg jag hade..
vad att göra??

jo jag tillverkade en egen narvsvärta (obs detta går att söka på fler ställen på webben)
För att tillverka egen narvsvärta:
Fyll en burk (till exempel en tom honungsburk, bara inte en i järn eller stål) med ren stålull.
Lägg stålullen i en liten kastrull som du inte är rädd om.

Fyll den burk du har använt med cidervinäger (annan vinäger fungerar nog också men detta recept använder cidervinäger) och häll den över stålullen i kastrullen.

Värm vinägern till strax innan kokpunkten.

Låt allt svalna och häll allting (inklusive stålullen) tillbaka i burken och låt stå i en vecka.

Gör om processen och låt stå i cirka en vecka till.

Den kan dock bli färdig tidigare.
Man kan skippa hela värmningsprocessen men värmningen ska få det att oxidera fortare.

För att se om det är färdigt så dutta lite på en ej infettad, vegetabiliskt garvad läderbit så får du se om det fungerar.
Ofta behövs minst två lager.
Hur svart det blir varierar lite beroende på garvningen men ofta blir det lite mörkare efter att man smörjt in lädret.
När man ser att det är färdigt silar man bort det mesta av ullen.
Låt lite ligga kvar och oxidera och häll i lite vinäger efter det använts, så tar det inte slut så fort.
Det bästa med den här narvsvärtan är att eftersom den svarta färgen är ett resultat av en reaktion mellan garvsyran i lädret och vinägerlösningen blir man inte svart om fingrarna och färgen tvättas ganska lätt bort.
Antal svar på detta inlägg: 5
Detta har jag aldrig testat! Nå Göcke, blev du nöjd med resultatet?
Jo jag blev helnöjd ,
lädret blir helt svart som jag önskade, bara att fetta in sedan så det blev mjukt.

det finns en viss vinäger lukt kvar i lädret något dygn efter , men det märker jag inget av längre..

Alltså, en gång i tiden kände jag en som jobbade på ett garveri, men det gick inte att samtala med honom någon längre tid, han bara garvade jämt ! Visst var jag rolig nu?
Bye.bye.
Annons
Kul, vad kör du för MC, själv har jag en Honda Transalp -02.
Pellet : Yamaha Virago 1999 är den jag glider runt på nu.
har funderat på att skaffa mig något mer terräng gående .. att rulla runt på i vinter

lagera :


Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem