Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

Historiska personer

Historiska personer

Undrar om det finns historiska personer i Sveriges städer, som Kal och Ada i Göteborg.
Här i Borgå. alltså i Finland har vi våra historiska personer som KK, Kiala-baron och av äldre datum Teissala-gumman och Näse-gårds Jutte.
Antal svar på detta inlägg: 20
Sidor: 1 2 Nästa »

Hej Rolle och andra. Vissa anser ju att en historisk person just nu är hemma i landet Sverige på besök med sitt PSG. Utan att nämna namnet så förstår nog alla vem som döljer sig bakom "sitt PSG ", det kan verkligen spåra ur i vissa sammanhang, nu äger han visst laget också, hur det nu har gått till. När man än startar radion eller TV-n så nog tjatas det om densamme. Verkar som att 99 % glömmer att det är nio man till bakom honom som jobbar och sliter för att nämnde person bara ska behöva peta in bollen i målet. Bara en sak till, om personen inte får passningen så står han still och tittar anklagande på kamraterna.varför, varför, jag står ju här ! Ursäkta ska sluta gnälla nu men , tycka får man ju göra och RolleBe ville ju veta,hahaha. Hälsn. L.
Att det har spårat ur får stå för dig Lage.

Zlatan gör mer för Sverige, svenska folket och inte minst alla invandrare som ser hur man kan lyckas trots att man kommer från Rosengård.

Visst lagera, killen har stort EGO och det kan bli lite mycket ibland, men han är duktig på det han gör!

Sen de 99% som glömmer, måste nog räkna in 10 man bakom honom, för man kan inte bortse från målvakten själv om han kanske inte sliter, så är hans jobb nog så viktig.
Annons
Hej pedhan, klart att han har lyckats, men trots allt så är han inte den ende och förste som lyckats. Och trots allt; Det finns som sagt nio utespelare till som jobbar upp bollarna, det går inte att radera ut. Och dom får inte en tiondel uppmärksamhet ens. Och Ingarm. självklart, även Isaksson gör ju sitt jobb med bravur, tänkte mest här på de nio ute på planen som ser till att målgivande passningar dyker upp för en viss person. Nog om detta nu. Gråvädret håller i sig, men isen är borta ännu i alla fall. Hälsn.
Äsch, nu har tråden spårat ur, här menar jag personer från gamla tider, "kloka gummor" och gubbar. och övriga originella personer.

Jag vet väl inte riktigt vartåt Rolle syftar.
Karl (Kålle) och Ada är synonymer för vissa (historiska) göteborgare utrustade med en dubbeltydig, säregen och ofta medfödd humor.

En urtyp skulle väl kunna var Sten-Åke Cederhök. Men när allt kommer omkring så var han född smålänning.
En annan svensk urtyp var Kolingen. Han skapades av den eminente tecknaren, konstnären och historieberättaren Albert Engström.

En tredje person som alla väl känner till är Kajsa Varg. Jag vet inte om det fanns kockar på den tiden. Det fanns i alla fall kokerskor. Hon var en sådan, som också kunde skriva kokböcker. Om hon kunde koka soppa på en spik vet jag inte. Hon är dock kanske bäst känd för talesättet "Man tager vad man haver".
http://www.historiesajten.se/visainfo.asp?id=380
Hello, om vi går in på alla roliga gamla för länge sedan tyvärr bortgångna så skulle jag nog välja en sådan som Martin Ljung, otrolig på sitt sätt både snällt och elakt. När han står och ropar på Ester och vill komma in, det slutar med orden "bannade fläsk-Fia", och sedan när han ska läsa en saga på tåget ihop med Povel Ramel, "de voro ute hela daggen tills de fick ont i maggen", oförargliga saker i motsats till dagens så kallade "underhållning" där det mesta rör sig om påhopp och slag under bältet med svordomar var och vartannat ord. Vi lever och hörs. L.
Lagera!

Tiderna förändras, och vi med den
Hej, här i Karlstad har vi flera sådana personer. Bland annat finns det Sola i Karlstad, egentligen hette hon Eva Lisa Holtz, född 1739 och död 1818. Först var hon servitris och sedan krogägare, hon var känd för sitt goda humör.
Ett annat exempel är Hybelejen, som egentligen hette Carl Jakob Heublein (1743-1808) som var en legendarisk Karlstadsprofil och uppfinnare. Han var ett mekaniskt geni och kunde enligt sägnerna konstruera det mesta, dock aldrig mer än en gång. Han finns även med i Selma Lagerlöfs bok Gösta Berlings Saga under namnet Kevenhüller
Numera kan ni se Sola i Karlstad som staty utanför Stadshotellet i Karlstad, ett populärt ställe för turister att ta ett fotografi. Namnet Hybelejen återfinns bland annat som Hybelejvägen på Hammarö, Hybelejenrummet på Stadshotellet, Rotaryklubben Karlstad-Hybelejen och det finns även en förskola, ett fastighetsbolag och en bostadsrättsförening som har namngivits efter honom.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem