Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Verifiera Windows

Verifiera Windows

Snart vet jag inte längre vad man ska göra, jag hade fungerande Windows 8 innan jag uppgraderade till 10an och mer strul har jag aldrig haft. När det väl börjat lugna ner sig så får jag nu varje gång jag startar att jag måste Verifiera mitt windows.

Jag följde rådet att ställa in så att jag inte behöver ange lösenordet varje gång jag loggar in och sedan började eländet, jag får en verifieringskod som jag skriver in nästa gång jag startar så frågar den efter koden. Jag skriver samma kod och då är det fel så jag måste skicka efter en ny.

Ska det verkligen vara så?
Antal svar på detta inlägg: 5
?? verifiera windows betyder att du inte har fått windows godkänt...

är det verifiera ditt Windows lösenord så är det något helt annat och det får du när du skall logga in och om du använder dig av inloggning via molnet.
(Hotmail, livemail, osv ) och det borde du få verifiera om du loggar in via websidan också..

vilket är det du nu har problem med.. ??

och ta ett djupt andetag nu innan du gör något förhastat.. och felaktigt beslut...

mina frågor är , ställs denna fråga när du skriver lösenordet
eller efter när du loggat in (får en popup som säger att du skall verifiera eller åtgärda verifieringen)
och uppgraderade du eller installerade du utan uppgradering..
Göcke mitt Windows har blivit godkänt men jag sökte på detta på google, det är så att Windows vill göra sitt program extra säkert att de kräver sk. Tvångsverifiering även fast du har lösenord.

Du kan välja att få en 6 siffrig kod via sms eller mail som du ska skriva in för att sedan komma vidare, denna kod ändras vid varje inloggning på datorn men jag lyckades stänga av den.
Det är som jag misstänkte inte windows10 som frågar utan ditt mail och molnkonto som frågar och där kan du själv logga in via weben och administrera detta.

Bra att du lyckats med att stänga av det
då kan du hjälpa andra som får detta anrop..
Annons
Vad jag förstår har det inget med epost att göra, så här står det i PC för alla:

"I ett blogginlägg i går meddelade Microsoft att företaget kommer att införa stöd för tvåstegsverifiering i Windows 10.

Det betyder att användarna kan använda både ett lösenord samt en pinkod som skickas till mobiltelefonen för att logga in. Det ökar därmed skyddet väsentligt mot hackarattacker då en angripare inte längre kan ta sig in i en dator endast baserat på lösenordet.

– Vi tror att den här lösningen kommer att ta säkerheten till en ny nivå då det kräver ett extra steg för att logga in på en dator. För att en angripare ska kunna genomföra ett intrång måste denna både ha tillgång till lösenordet och fysisk tillgång användarens mobiltelefon, skriver Microsoft i ett blogginlägg."

Så här stänger man av det: http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-10/turning-two-step-verification-on-o
r-off-for-your-microsoft-account
Det gäller vist dit Microsoft konto (email adressen du använde att logga in med) = det Windows konto som du verifierar dig i på och i OneDrive osv
inget att snacka om .. så är det

loggar du däremot in dig på ett lokalt konto
kan du få samma förfrågan när du ansluter dig till OneDrive och Windows mail tjänster , allt är för att säkerställa att inga andra kan testa att logga in sig på dina tjänster.. (eftersom att du då måste använda dig av en mail adress för det)

samma stuk finns i Apples , Google, och de andras förfaranden med
de är nämligen rädda att bli stämda och med detta sättet så friskriver de sig detta till en viss del.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem